Pages

Friday, December 31, 2010

Makluman: Perubahan Special Examination

Assalamu'alaikum.


Makluman,
perubahan tarikh peperiksaan,
bagi subjek: Islamic Ethics (Arabic)
asal hari Jumaat,
kepad hari Isnin.

Sebab: PM isytihar cuti hari Jumaat.
Sebab: Malaysia menang Piala Suzuki.

Bilalah agaknya PM nak isytihar cuti,
sebab: meratapi serangan Gaza.
sebab: pengIslaman warga Barat.
sebab-sebab lain lagi yang relate dengan Islam.

Harapku: Doamu. mungkin?

Assalamu'alaikum.
"Always remember ALLAH"

Wednesday, December 29, 2010

Makluman: Special Examination

Assalamu'alaikum.

Salam Sejahtera,
buat si pembaca blog ini.

(sumber: devianart)

Special Examination
sudah mendatang.
Tiada siapa yang dapat menolaknya

Kematian,
sudah mendatang.
Tiada siapa yang mampu menolaknya.

Kau bersedia atau tidak,
itu engkau punya hal.
ALLAH bagi engkau masa,
sama macam individu lain.

Engkau masih mengeluh?
Nak meminta dikembalikan ke dunia?
Mimpilah!

----------------------

Khamis: Arabic for Islamic Studies
Jumaat: Islamic Ethics (Arabic)
Isnin: Introduction to Political Science
Selasa: Arabic for Academic Purpose (AAP)
Rabu: Advanced Tilawah 1

Masa: semua peperiksaan berlangsung antara 2pm hingga 5pm.
Tempat: dewan khas.

Harapanku: Ingatkan daku bernama Hamidi dalam doamu.
Ujian ALLAH: Tiada mood untuk exam. Masakan tidak, sekarang bukan musim exam. :)

Assalamu'alaikum.
"Always remember ALLAH"

Tuesday, December 28, 2010

Gambar: Pedang Pertama yang dihunuskan

Assalamu'alaikum.

~ gambar hiasan (sumber:deviantart) ~

Ahli sejarah menyebutkan,
pedang pertama yang dihunuskan,
untuk ISLAM ialah,
pedang milik Zubair bin Al-Awwam.

Selepas berakhirnya hidup Zubair,
pedangnya dibawa kepada Saidini Ali K.W.

Ketika pedang itu sampai kepada beliau,
beliau menciumnya.
Lalu ia menangis dan berkata:
"Demi Allah, sekian lama pedang ini melindungi Rasulullah dari marabahaya!"

Aku merenung,
apa yang aku gunakan,
untuk melindungi ISLAM dari marabahaya?



Assalamu'alaikum.
"Always remember ALLAH"

Monday, December 27, 2010

Lecture: Islamic movement is ethical movement

Assalamu'alaikum.

Salam Sejahtera buat semua Muslim dam Muslimat,
juga para pendokong gerakan-gerakan Islam.


Hari ini,
27 Disember 2010,
saya belajar sesuatu yang baru,
dalam kelas kuliah saya,
kuliah Contemporary Islamic Movement.

Sunday, December 26, 2010

Next: Nanti kalau jatuh, bangun sendiri yer!

Assalamu'alaikum.

Salam Sejahtera.


Ketika berpisah,
kadang-kadang,
kawan berjenaka:
"Nanti, kalau jatuh, bangun sendiri yer!"

----------------------------------------

Penerangan dan penjelasan,
akan menyusul kemudian.
InsyaAllah.

Assalamu'alaikum.

"Always remember ALLAH"

Friday, December 24, 2010

Halaqah

Assalamu'alaikum.

Salam Sejahtera buat para pembaca,
juga para pejuang agama Islam!


Halaqah.
Dalam Bahasa Melayu disebut,
Bulatan.

Ada apa dengan Halaqah?

Tuesday, December 21, 2010

Hasil Bedahan Iklan: Astro Malaysia

Assalamu'alaikum.

Salam Sejahtera buat para pembaca blog,
yang moga-moga diRahmati Allah selalu hendaknya.


Entri kali ini akan membincangkan mengenai hasil bedahan iklan dalam entri yang lepas. rujuk sini.

Saturday, December 18, 2010

Bedah Iklan: Astro Malaysia

Assalamu'alaikum.



Hari ini,
saya terfikir benda baharu,
Bedah Iklan.

Apa pandangan anda pasal iklan di atas?
Apa pengajaran yang dapat diambil?

Abdullah Hashem ada berkata:
"Kamu hanya menonton menonton sahajakah? (yakni tanpa mengambil iktibar)"


Nanti saya bedahkan untuk anda.
InsyaAllah.

Assalamu'alaikum.
"Always remember ALLAH"

Friday, December 17, 2010

Gambar: Time Keeper

Assalamu'alaikum.


Orang BIJAK, BIJAK jaga masa.
Orang BODOH, BODOH jaga masa.
Masakan mereka BIJAK, jika BODOH jaga masa.

Anda?
Jadilah Time Keeper Terhebat!
Untuk jadi TerBAIK!
.RR.

"Always remember ALLAH"

Thursday, December 16, 2010

~ 2 ~ Malam Yang Menyakitkan

Assalamu'alaikum.

Salam Selamat buat pembaca,
yang sudi meneruskan bacaan di blog ini.

~ Tiada siapa yang mengetahui, apa yang bakal anda hadapi malam ini? ~

p/s:
Episode 2 sepatutnya bertopikkan " ~ 2 ~ Melangkah Dunia Aneh " sepertimana yang disiarkan sebelum ini (klik), ditukar kepada topik baru, untuk penceritaan yang lebih detail. InsyaAllah " Melangkah Dunia Aneh " akan menyusul kemudian.

Harap maaf.

----------------

Dunia itu hitam.
Sehinggalah satu saat,
aku dikembalikan ke dunia asal,
dunia yang fana.

Wednesday, December 15, 2010

ITWOF 3: Masjid di Ohio Terima E-Mail Ancaman

Assalamu'alaikum.

Salam Sejahtera buat semua Muslimin wa Muslimat.


ITWOF 3,
Islam is The Way Of Life.

Tuesday, December 14, 2010

RR: ISLAM for all

Assalamu'alaikum.


Bekerjalah untuk ISLAM.
Bukan untuk Jemaah.

Hentikan permusuhan,
kerana itu bukan solusi.

Lihatlah dengan mata hati,
bukan dengan nafsu.

Jagalah hatimu,
kerana situlah jatuhnya pandangan Ilahi.

ISLAM for all,
not for you!

Jadilah sebarkanlah Islam,
walaupun satu perkataan.

Kerana orang baik,
menyebar kebaikan.

Mana mungkin,
orang baik menyembunyi kebaikan.
.RR.

Assalamu'alaikum.
"Always remember ALLAH"

Monday, December 13, 2010

Gambar : Sibuk?

Assalamu'alaikum.


Ini adalah musim tersibuk di UIAM Gombak.

Siapa pun dia,
dari setinggi-tinggi jawatan,
hingga tukang sapu sekalipun.

Tapi,
Sibuk mana kamu sekalipun,
jangan lupa yang Allah tak pernah sibuk! (melayanmu)

Berharaplah (baca: bertawakkal) kepada Allah,
bukan kepada manusia,
lebih-lebih lagi kepada nasib.

"Always remember ALLAH"

Sunday, December 12, 2010

~ 1 ~ Ke Dunia Hitam

Assalamu'alaikum.

Salam Sejahtera buat semua.
Moga kesihatan mendekatkan diri kita kepada-Nya.

~ Tiada dia diuji, melainkan yang dia mampu ~

Menjenguk ke ruang inbox,
mencari satu kenangan,
yang ditinggalkan oleh seorang sahabat,
yang tak puas-puas memberi semangat.

Ah!
itu dia,
mesej bernombor 428,
dalam inbox handset hitamku,
sungguh,
hari ini aku ingin berkongsi,
bersama anda sekalian.

"Daripada Abdullah ibnu Mas'ud R.A. katanya: "Saya masuk ke tempat Rasulullah S.A.W. ketika baginda sedang menderita sakit. Saya rasakan baginda dengan tangan saya, lalu saya berkata: Ya Rasulullah! Penyakit anda amat berat. Rasulullah S.A.W. menjawab: Benar! Penyakitku sama dengan penyakit 2 orang antara kamu. Saya berkata: Demikian anda mendapat pahala 2 kali ganda. Rasulullah S.A.W menjawab: Benar! Setelah itu, baginda berkata: Setiap orang Islam yang mendapat bencana penyakit dan lain-lain, maka Tuhan menggugurkan (mengampuni) kesalahan-kesalahannya sebagaimana pohon kayu menggugurkan daunnya" (Sahih Bukhari).
From: Mohd Syukri bin Salleh

Friday, December 10, 2010

Perjalanan

Assalamu'alaikum.

Salam Sejahtera buat para pembaca,
juga tetamu kehormat sekalian.

Moga Reda Allah jua yang kita peroleh,
dalam setiap gerak geri jari-jemari kita,
insyaAllah.

~ di sana ada cahaya ~

Aku berfikir untuk kembali,
melakukan jahiliyah itu,
sungguh seronok zaman itu,
amat menyelerakan nafsuku.

Tapi,
hatiku memberontak entah kenapa,
meminta aku menjauhi perkara itu,
mengulangi perkara yang sama,
berputar pada satu bulatan,
tanpa bergerak melangkah kehadapan.

Aku akui,
ia bukan satu benda baik,
tapi ia amat nikmat di mataku,
sungguh!
Sukar untuk aku melupakannya.

Sebagai seorang gamers,
tiada benda yang lebih indah,
dan menghiburkan hati ini,
melainkan mengisi masa dengan permainan,
ciptaan musuh Islam.

Sungguh,
aku mengerti hal itu...

Sunday, December 5, 2010

Video : Taubat Maksiat (TOMAT) - Wali Band

Assalamu'alaikum.

Hari ini,
aku cuba bertaubat.
Walaupun aku tidak pasti,
aku ikhlas atau tidak,
aku istiqamah atau kecundang.

Yang aku tahu,
aku cuba buat yang terbaik.
Moga Allah terima taubatku,
walau secebis zarah sekalipun.

InsyaAllah.

---------------------------------------

Entri kali ini,
saya sajikan anda semua,
dengan satu lagu,
yang agak tidak popular,
tetapi sedikit renungan bersama,
khususnya untuk saya.

Taubat Maksiat (TOMAT)
oleh Wali Band.

video

Assalamu'alaikum.
"Always remember ALLAH"

Tuesday, November 30, 2010

Pulang

 Assalamu'alaikum.


Di kala mahasiswa mahasiswi lain,
sudah pun menyedut udara segar di kampung tercinta,
kini giliran aku pula menanti,
kejap lagi akan aku bertolak menuju ke kampung halaman,
setelah berminggu-minggu di KL tercinta ini,
tapi kampung tetap TERtercinta.

.Selamat Pulang.
.Semoga semua selamat belaka.
.InsyaAllah.

 ---
p/s: mengguna laptop kakak.
p/s/s: tiada gambar kampung sebenar.
p/s/s/s: ditulis beberapa minit sebelum bertolak.

Assalamu'alaikum.
"Always remember ALLAH"

Monday, November 29, 2010

Gambar : 5 Soalan

Assalamu'alaikum.


Dah bersedia ?


"Always remember ALLAH"

Saturday, November 27, 2010

ITWOF 2 : Bakar Quran dan Posting Video Aksinya ke Facebook, Gadis 15 Tahun Ditahan

Assalamu'alaikum.

Salam Sejahtera.
Buat semua.


ITWOF,
Islam is The Way of Life.
Episode 2.

ITWOF,
akan membuktikan,
agama Islam sebagai agama sebenar,
InsyaAllah.

Friday, November 26, 2010

Wallpaper 2

Assalamu'alaikum.

- klik pada gambar untuk lebih jelas -

.Perkongsian.

"Always remember ALLAH"

Thursday, November 25, 2010

RR : Cuti

Assalamu'alaikum.


Jadilah Muslim yang benar-benar,
dengan memasuki ISLAM secara kaafah,
yakni secara menyeluruh,
bukan separuh-separuh.

Jika ketika kamu dalam alam sekolah,
juga sebagai seorang mahasiswa,
ibadah kamu mantap sekali,
kerana ada suasana yang sesuai,
bersama-sama kawan dan teman,
juga ditemani dengan tunjuk ajar si sifu,
menjadikan kamu bersemangat,
melakukan itu dan ini.

Musim peperiksaan tiba,
kawan-kawan sibuk semuanya,
guru dan pensyarah pula dengan kerjanya,
kamu keseorangan,
dengan buku-buku pelajaran,
bersedia menghadapi peperiksaan.

Akhir semester tiba,
cuti hujung tahun mendatang,
sahabat melancong ke luar negara,
luar negeri dan pelbagai tempat menarik,
kamu semakin lalai,
kerana tiada yang mengurusi kamu.

Wahai Pemuda MUSLIM!
Ketahuilah,
Muslim tiada masa cuti,
kerjanya 24 jam tanpa henti,
beribadah kepada Allah setiap masa,
setiap tempat dan segenap ruang.

Jika kamu ada masa cuti,
cuti beribadah,
cuti solat sunat,
cuti solat berjemaah,
cuti tilawah Al-Qur'an,
cuti solat rawatib,
cuti Qiamullail,
cuti sedekah,
cuti infaq,
cuti belajar ilmu,
cuti itu dan ini,
Maka AWAS!
Kamu dalam bahaya.

Kerana Muslim itu sentiasa bekerja,
24 jam tanpa henti,
kerja kerja dan kerja,
menghambakan diri kepada Allah.

Biarlah ibadah kita,
ketika musim pembelajaran,
juga musim peperiksaan,
dan musim cuti,
tetap Istiqomah.

.InsyaAllah.
.Renungan Ringkas.
.RR.

Assalamu'alaikum.
"Always remember ALLAH"

Tuesday, November 16, 2010

Lafaz Takbir Hari Raya

Assalamu'alaikum.


"Always remember ALLAH"

Monday, November 15, 2010

Akanku Merindui

Assalamu'alaikum.

Salam Selamat,
buat para tetamu,
yang tak jemu-jemu,
bertandang ke rumah ini.


"Akanku merinduinya!"
Detik hatiku.

Saturday, November 13, 2010

Karpet merah

Assalamu'alaikum.

Buat para mujahid,
juga mujahidah,
yang bakal melalui satu hari yang bersejarah,
dalam kalendar Islam,
Hari Raya Eidul Adha.

Salam Eidul Adha,
saya dahulukan.


Red carpet,
cantikkan?

Wednesday, November 10, 2010

Engkau tahan, atau terus ke tandas?

Assalamu'alaikum.

Salam Sejahtera hendaknya,
buat para Muslim dan Muslimat sekalian.


"Aku ada exam la hari ni!"

Tuesday, November 9, 2010

Sunni ke Syiah?

Assalamu'alaikum.

Buat para pembaca blog yang dikasihi.
Moga juga dikasihi oleh Allah.






"Dia ni Sunni ke Syiah?"

Sunday, November 7, 2010

Selamat Kembali

Assalamu'alaikum.

Salam Sejahtera buat para penonton,
dan para pembaca,
serta para penjenguk.



.Selamat Kembali.

"Always remember ALLAH"

Saturday, October 9, 2010

RR : Qiamullail

Assalamu'alaikum.

Salam Selamat buat semua.


Terasa diri itu baik?
Nah,
jangan terburu-buru,
lihat kembali pada diri anda,
adakah anda betul-betul baik?
Atau setakat baik pada lidah sahaja?

Kalau anda betul-betul baik,
nescaya bukan susah untuk anda,
untuk bersama-sama dengan si DIA,
pada satu per tiga malam terakhir.

Kalau susah,
perlu semak lagi diri,
untuk jadi betul-betul baik.

Qiamullail,
untuk mereka yang baik-baik,
atau mereka yang bercita-cita jadi baik,
atau mereka yang jahat tapi bertaubat.
Moga kita sebahagian dari mereka.

.Renungan Ringkas.
.RR.
Assalamu'alaikum.
"Always remember ALLAH"

Friday, October 8, 2010

Flash Back : Di sebalik Kisah IIUM

Assalamu'alaikum.

Salam Sejahtera buat anda, antum sekalian.


Kadang-kadang,
sejarah itu mengingatkan kita kembali,
tujuan kedatangan kita di bumi Allah,
juga di bumi Universiti.

Wednesday, October 6, 2010

Wallpaper 1

Assalamu'alaikum.


.Sebagai satu perkongsian.

"Always remember ALLAH"

Tuesday, October 5, 2010

ITWOF : ISLAM is The Way of Life

Assalamu'alaikum.

Salam Sejahtera senantiasa buat para pembaca blog ini.


ISLAM is The Way of Life !?

Monday, October 4, 2010

Sabar itu Cantik

Assalamu'alaikum.

Buat para pembaca blog,
yang sanggup menjergah,
melihat isi-isi entri yang tertulis di sini,
mencari sesuatu,
untuk bekalan diri.

Salam Sejahtera saya ucapkan,
untuk kamu sekalian.


"Kenapa ni Midi !? Ana nak enta buat ni... tu dan ni..."

Friday, October 1, 2010

Transforms !

Assalamu'alaikum.

Buat pembaca yang selalu ceria,
selalu mendekati diri kepada Ilahi,
yang selalu senyum menawan.


Kadang-kadang,
manusia berasa bosan dengan kehidupan mereka.

Mereka sering mahukan yang baru,
dunia baru,
yang senantiasa menghiburkan hati.

Mereka mencari kelainan,
berlari menjauhi ke'jemu'an.

Itulah manusia,
fitrah manusia,
menghendaki yang baik,
nak yang terbaik,
untuk diri,
untuk mereka tersayang.

Maka,
mustahil bagi mereka,
untuk mencari yang lebih baik,
lebih baik dari biasa,
jika mereka tidak pernah mencuba,
sesuatu yang baik,
yang lebih baik dari kebiasaan.

Dengan ini,
saya dengan rasminya,
dengan jumlah pelawat mencecah 2000,
sudi dan bersedia,
untuk melakukan perubahan,
pada diri,
pada blog ini,
moga yang lebih baik,
saya dapat,
moga yang terbaik,
Allah berikan pada kita.


Adakah kamu bersedia?
untuk berubah?

Kata orang-orang putih,
"TRANSFORMS!"

Firman Allah S.W.T :
"Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri"

Assalamua'alaikum...
"Always remember ALLAH"

Thursday, September 30, 2010

Apakah ini NATIJAH RAMADHAN? - Sheikh Rashidi

Assalamu'alaikum...

Salam Sejahtera untuk semua Muslimin, wa Muslimat,
Mukminin, wa Mukminat.


Hari ini,
urusan-urusan duniawi semakin surut,
Alhamdulillah.

Berikut adalah teks karangan sahabatku.
Jom kita renungi :



Sunday, September 26, 2010

IKLAN : Closing Ceremony & Islamic Art Performance

Assalamu'alaikum


Date : 27/09/2010 (Esok)
Time : 8.30PM-11.30PM
Venue : Main Auditorium

Features :
Qur'anic Recitation, by Us Tarmizi (Johan AQ4),
Video Show,
Nasheed, by Izzatuna,
Poetry, by Johan Faris,
Dikir Barat, by PAWANA of IIUM,
Prize Giving of IT Competition & Islamic Mega Sport.

"Always remember ALLAH"

Jom Subuh!


Projek Membangunkan Ummah,
JOM SUBUH!,
kembali lagi.
InsyaAllah akan didetailkan kemudian.

---------------
Solat itu lebih baik daripada tidur. Jom Subuh!
---------------


Assalamu'alaikum...
"Always remember ALLAH"

Saturday, September 25, 2010

Letih

Assalamu'alaikum...


Firman-Nya :
"Mereka bergirang hati dengan nikmat dan karunia dari Allah. Dan sungguh, Allah tidak menyia-nyiakan pahala orang-orang yang beriman, (171) (yaitu) orang-orang yang menaati (perintah) Allah dan Rasul setelah mereka mendapat luka (dalam Perang Uhud). Orang-orang yang berbuat kebajikan dan bertaqwa di antara mereka mendapat pahala yang besar.(172) (Yaitu) orang-orang (yang menaati Allah dan Rasul) yang ketika ada orang-orang mengatakan kepadanya, "Orang-orang (Quraisy) telah mengumpulkan pasukan untuk menyerang kamu, kerana itu takutlah kepada mereka," ternyata (ucapan) itu menambah (kuat) IMAN mereka dan mereka menjawab, "CUKUPLAH ALLAH (menjadi PENOLONG) BAGI KAMI dan DIA seBAIK-BAIK PELINDUG"

Letihkan hidup ini?
buat itu dan ini,
tapi yang pasti,
ia akan dibalas,
PERCAYAlah,
wahai Hamidi.

Assalamu'alaikum...
"Always remember ALLAH"

Friday, September 24, 2010

RR

Assalamu'alaikum...

Maaf,
sibuk sangat,
atau tak pandai jaga masa,
hingga tidak berpeluang,
bersama-sama,
blog ini,
dan anda.

Muhasabah diri,
senantiasa,
sibuk atau senang,
moga kelak senang dihisab.

Kata Saidina Umar R.A :
"Hisablah (muhasabah) diri kamu sebelum kamu dihisab!"

DIA berfirman :
"Demi masa, sungguh-sungguh manusia itu dalam keRUGIan..."

Ar-Rasul bersabda :
"Antara tanda-tanda baiknya seorang Islam itu ialah dia meninggalkan apa yang tak berfaedah"

.Renungan Ringkas.
-RR-

Assalamu'alaikum...
"Always remember ALLAH"

Sunday, September 19, 2010

Political Science

Assalamu'alaikum...


Mid-Term of Political Science

Tarikh : 22 September 2010
Masa : belum dikenal pasti
Tempat : belum dikenal pasti

...


Final exam of Akhirat

Tarikh : tidak diketahui
Masa : tidak diketahui
Tempat : tidak diketahui

...

.Hidup dihabiskan masa untuk exam.
exam dunia,
tak habis-habis.
exam akhirat,
sekali sahaja.

Dah bersedia?

...

Do'akan aku,
agar berjaya,
di dunia,
di political science,
di akhirat kelak.

Assalamu'alaikum...

"Always remember ALLAH"

Monday, September 13, 2010

Check Line

Assalamu'alaikum...

buat para pembaca, penonton, pendengar, dll...
Lihat kanan,
Lihat kiri,
Line Clear!
JOM!

Apa?

---

Check Line untuk surfing internet,
bukan curi-curi main,
tapi,
line di kampung masa kini kurang elok.

Check Line untuk baca berita online,
tengok dan lihat isu semasa,
memerhati gelagat manusia kini,
mengambil berat masalah ummat.

Check Line untuk lihat blog,
banyak komentar yang tak dikenali,
cuba meninggalkan kesan jejak di sana sini,
untuk aku kembali menyusuri mereka.

Aha!
Check Line,
untuk update blog.

Check Line,
untuk lihat lorong-lorong ke Syurga,
untuk lihat jalan-jalan ke Neraka,
agar mudah memilih nanti.

---

Akhir kalam,
Check Line untuk ucap,
SALAM EIDIL FITRI
MAAF ZAHIR & BATIN.

Serius ni!
Bukan main-main!
Ampun yea!


Assalamu'alaikum...
"Always remember ALLAH"

Tuesday, August 24, 2010

Ramadan dan keSIBUKan

- by Davidsant of DeviantART -

"Maka apabila malapetaka besar (hari Kiamat) telah datang, yaitu pada hari (ketika) manusia teringat akan apa yang telah dikerjakannya, dan NERAKA diperlihatkan dengan jelas kepada setiap orang yang melihat. Maka adapun orang yang melampaui batas, dan lebih mengUTAMAkan kehidupan dunia, maka sungguh, NERAKAlah tempat tinggalnya. Dan adapun orang-orang yang TAKUT kepada kebesaran Tuhannya dan meNAHAN diri dari (keinginan) hawa nafsunya, maka sungguh, SYURGAlah tempat tinggalnya"
[Surah An-Naazi'at, 79: Ayat 34 - 41]


Bersedia?
Syurga atau Neraka?
Ramadan @ keSIBUKan?
Masa anda yang menentukan.

"Always remember ALLAH"

Saturday, August 21, 2010

Keluar Dewan Exam

Assalamu'alaikum...

Salam Ramadan Kareem...
Buat semua...


- Gambar hiasan -

"Ya Allah, sekejap lagi aku akan memasuki dewan peperiksaan. Dan aku akan menduduki ujian ini. Aku malu ya Allah... aku malu untuk memohon sesuatu hajat pada-Mu. Di kala diriku penuh maksiat, di kala aku berdosa pada-Mu, mudah-mudah saja aku memohon hajat pada-Mu... Aku malu untuk memohon pada-Mu sedang aku bermaksiat pada-Mu. Oleh itu ya Allah, cukuplah aku bermohon, agar Engkau mengampuni dosa-dosaku. Ya Allah, cukuplah bagiku jika Engkau menjadikan aku orang yang lebih bertaqwa pada-Mu sesudah tamatnya exam kali ini. Tidak kira gagal atau lulus, yang penting, diriku semakin hampir pada-Mu, walau sejengkal. Aku memohon Ya Allah!"


Satu do'a yang dipinta kepada Tuhanku,
lebih kurang 10minit sebelum bertolak ke dewan,
menyedari kekurangan diri yang teramat sangat,
hanya mengharapkan Rahmat Ilahi.

----------------

"Hamidi, kau tak studi ke? Kan ko pun ada exam esok?"
Teguran seorang kawan,
kepada diri yang amat sibuk,
mengajar dan terus berkongsi ilmu,
dengan mereka yang memerlukan.

"Bukankah Allah yang memberi kejayaan?"
Jawabku ringkas,
mematikan perbualan.

Mataku terus laju memerhatikan buku-buku dihadapan,
untuk dibuat nota,
bukan untuk diri,
tapi untuk dia.

"Kalau kita tolong orang,
nanti Allah tolong kita.
Bukankah begitu?"
Aku menyambung kata-kata.

---------------

"Sungguh, aku benar-benar bergantung pada-Nya. Masaku amat terhad. bukan kerana kekurangan masa, tetapi kerana kekurangan penjagaan masa. Banyak masa yang aku sia-siakan. Alahai Hamidi, jangan kau salahkan taqdir, jangan kau salahkan Pencipta, salahkan diri, sambil memohon akan kasih dan pertolongan dari-Nya. Cukuplah Allah sebagai penolong bagimu."




-------------------


Alhamdulillah,
dah keluar dewan exam,
dah tamat MidTerm,
yang menyekat kebebasan diri.

Tapi,
tugasan tak akan berhenti,
dan tak akan habis-habis,
sehingga waktunya telah tiba,
pada hari perTanggungjawaban,
di Mahkamah si DIA,
Tuhan,
si Pencipta.

JOM.
Kuatkan semangat!
Untuk Ujian yang mendatang!

AYUH.
Berusaha untuk Ramadan!
Untuk Ramadan!
Ramadan!

SAMA-SAMA.
Menuju ke Reda Ilahi!
Mencari sinar Rahmat!
Sebagai bekal di hari nanti!

JOM!
Apa Tunggu Lagi?!


“Dan janganlah kamu berbuat kerosakan di bumi sesudah Allah menyediakan segala yang membawa kebaikan kepadanya. Dan berdoalah kepadaNya dengan perasaan bimbang (kalau-kalau tidak diterima) dan juga dengan perasaan terharap-harap (supaya makbul). Sesungguhnya rahmat Allah itu dekat kepada orang-orang yang memperbaiki amalannya” Surah Al A’raaf ayat 56


Assalamu'alaikum.
"Always remember ALLAH"

Thursday, August 19, 2010

Esok dan Lusa

Assalamu'alaikum...

.Selamat Datang ke Dunia Mid Term.

ESOK
9am : Islamic Ethics (Akhlak Islamiyyah)

LUSA
2pm-4pm : Arabic for Academic Purpose

-----------------------

Semoga ia tidak menganggu amalanku.
Jadilah hamba Allah,
bukan hamba Ramadan,
bukan hamba Examination.

InsyaAllah,
kita bersama-sama.

----------------

"Maka sesungguhnya bersama kesulitan ada kemudahan. Sesungguhnya bersama kesulitan ada kemudahan. Maka apabila engkau telah selesai (dari suatu urusan), tetaplah bekerja keras (untuk urusan yang lain), dan hanya kepada Tuhanmulah engkau berharap."
(Asy-Syarh, 94: 5-8)

Assalamu'alaikum.
"Always remember ALLAH"

Tuesday, August 17, 2010

Bila Pisau bertemu Hati ...

Assalamu'alaikum...

Salam Sejahtera serta Salam Ramadan,
Buat para pembaca blog ini,
yang tidak putus-putus melawat blog ini.
Terima kasih saya dahulukan.


"Hamidi, ana tak nak ganggu anta, sebab ana tengok anta sibuk je dengan jema'ah anta."
Satu kata-kata yang ringkas,
tapi penuh makna bagi si pendengar.

JEMA'AH...
satu perkataan,
yang terus menusuk ke hati aku,
TIDAK...
malah lebih parah,
ia mencucuk hati paling kecil aku.

-----------------------

Entah mengapa,
aku amat terasa sangat-sangat,
dengan kata-katanya.

Mungkin dia hanya bergurau,
atau mungkin serius.

Tapi,
Jika kau ditempatku,
yang mana...

bila seorang yang kau CINTAi,
dan setelah sekian lama tidak bertemu,

dan satu hari,
dari belakang,
kau melihat satu kelibat yang kau amat rindui,
kau pasti segera mengejarnya,
hinggakan dunia sekelilingmu tidak kelihatan,
di dalam sesak-sesak manusia,
kau memegang bahu kanannya,
terus menyebut,
"Kawan, dah lama tak nampak!"
sambil melemparkan senyuman seikhlas hati,
tanda BETUL-BETUL rindu.

Malang seribu malang,
dengan memalingkan muka padamu,
sambil Mushaf Al-Qur'an ditangan,
"Ah, Ya!"
dia hanya membalas jawapanmu ringkas,
tanpa kelihatan riak RINDU sedikitpun di mukanya,
malah,
riak keBOSANan pula yang terpapar,
seolah-olah melihat engkau orang yang ....
orang yang ...
orang yang ...
*Hanya Allah yang dapat menilainya*

Kau cuba menyakinkan hati,
itu perasaan saja.
Maka kau terus memulakan bualan,
setelah sekian lama tidak melihatnya.
RINDU teramat sangat!

Tapi,
sekali lagi,
malang teramat malang,
dia sepertinya mengutamakan Tilawahnya,
(tidaklah aku mengatakan itu satu kesalahan)
daripada berbicara dengankau,
walau seketika.

Kau pasti terasa,
seolah-olah dia sudah tidak memerlukan engkau,
seolah-olah engkau tidak diperlukan lagi...

Dia hanya menjawab dengan lekas,
agar kau melepaskannya pergi,
sepertinya dia mengejar sesuatu,
yang kau sendiri tidak pasti.

Kau pun melepaskannya,
dengan sedikit senyuman yang cuba diikhlaskan,
tapi tidaklah pula dia membalasnya,
seperti mana yang engkau harapkan...

"Bila Pisau Bertemu Hati".
SAKIT SEKALI...

---------------

"Hamidi, nape tak pergi kelas?"
Jawabku,
"Putus Cinta..."

-----------------

PUTUS CINTA,
kekadang bila kita mendengarnya,
kita pasti ketawa.
"Siapa suruh kau bercinta,
Ni la akibatnya!"

Begitu juga aku,
bila sebut putus cinta,
aku akan terbayang keretakan satu percintaan,
yang tidak kesampaian.
Cinta 2 orang insan,
lelaki dan perempuan,
yang berakhir dengan pergaduhan,
dan akhirnya mereka memutuskan cinta mereka,

Mungkin sama-sama tidak suka lagi,
atau salah satu sahaja.
Wallahu'alam.

-----------------

Bila kita hanya mendengarnya,
atau membacanya sahaja,
kita tak akan mengerti,
sama sekali tidak akan mengerti,
sehingga kita yang mengalaminya sendiri.

Begitulah aku,
dulu,
langsung tidak memahami apa itu putus cinta,
hanya menilainya dari luar,
dan melihatnya dari sisi negatif.

Tapi sekarang,
baru aku paham,
insyaAllah,
apakah itu keSAKITan putusnya cinta.

Pembaca pasti tertanya,
"Hamidi bercinta?"
Aku jawab,
"Yup!"

-----------------

Bila sebut cinta,
pasti kita teringat kepada cinta seorang lelaki,
terhadap kekasih wanitanya.

Hingga sering lupa,
akan satu lagi cinta,
CINTA KEPADA ALLAH.
Allah perempuankah?
Na'uzubillah min zaalik...

--------------------

Aku CINTA kpd Allah,
CINTA kpd Rasul-Nya,
CINTA kpd Umi, Ayah,
CINTA kpd teman seperjuangan,
CINTA kpd Muslimin, wa Muslimat,
juga CINTA kpd semua orang yang tidak mengkufurkan Allah!

Kamu?

-------------------

Mungkin akan ada yang bertanya,
apa yang telah berlaku?

Jadi di sini,
aku akan nukilkan,
rentetan kehidupanku,
supaya menjadi renungan untuk aku,
serta para pembaca... InsyaAllah.

-------------------

Aku tidak pasti,
samada aku betul-betul,
menCINTAi semua kawanku.
Tapi aku cuba,
untuk menCINTAi mereka,
lebih sekadar memberi mereka sebuah persahabatan.

SOALAN:
Apa beza persahabatan dan percintaan?

JAWAPAN:
Cinta : kau akan lakukan apa sahaja untuknya.
Kau CINTA Allah,
maknanya kau akan lakukan apa sahaja untuk Allah.
Bukankah bergitu?


Jadi dengan seorang sahabat ini,
aku cuba untuk mencintainya,
bercinta dengan nama Allah (diharapkan).

Kami hidup bersama-sama,
mungkin dalam tempoh 2 semester,
lebih kurang 8 bulan lamanya.

Akhirnya,
oleh kerana kesibukkannya dalam kuliah,
serta kekurangan prihatian aku terhadapnya,
kami jarang bertemu,
silap,
langsung tidak bertemu,
lebih kurang 2 bulan lamanya,
atau kurang...

Kelmarin,
selepas 4 raka'at Tarawikh aku buat,
aku berhenti berehat kerana mengantuk.

Aku bergerak menuju ke belakang,
untuk mengambil posisi untuk berehat,
sambil memerhatikan suasana masjid UIA,
yang penuh dengan kanak-kanak,
baik local dan foreigners.

Tiba-tiba,
aku terlihat kelibat si dia.
AH... RINDUnya...

aku terus mengejarnya,
dan di belakangnya,
aku memulakan salam,
ASSALAMU'ALAIKUM.
Aku mengukir senyuman.

Kami sempat berbual sekejap,
tapi hati aku,
terasa sesuatu yang tidak kena,
mengenai Ukhuwwah kami,
yang telah lama terjalin.
LAIN.

Sehinggalah dia mengucapkan,
"Hamidi, ana tak nak ganggu anta, tengok anta sibuk je dengan jema'ah anta."
Aku tersentak,
amat terkejut dan terpegun.

Tidak sangka,
amat tidak sangka,
perbezaan pemikiran Jema'ah,
menghancurkan ikatan persahabatan kami,
merobohkan percintaan kami.

Aku tidak sangka,
dia boleh mengasingkan orang,
yang tidak satu jemaah dengannya.

Lebih aku terkesima,
aku tidak menyangka,
dia langsung tiada perasaan rindu,
untuk kami bersama kembali,
dalam berkongsi ilmu-ilmu,
serta bersama-sama,
meluahkan perasaan satu sama lain,
seperti DULU.

Aku,
.. Aku,
.. .. Aku amat tidak menyangka ...

AKU rindu padamu,
SAHABAT...

-----------------------

Bila Pisau bertemu Hati,
SAKIT SEKALI.

-----------------------

Apabila kamu mencintai manusia,
ketahuilah,
bahawa mereka belum tentu menyintaimu.

Tapi jika kamu CINTAkan Allah,
Nescaya,
cintamu akan berbalas! PASTI!


"Maka ingatilah Aku (Allah), nescaya Aku akan mengingatimu!" (Al-Baqarah, 2: 152)

Tapi aku akan tetap,
menunggu cinta darimu,
Wahai Sababat.

Tidak akan,
dan sekala-kali tak akan,
aku membencimu.

Kerana aku cintakan mu,
Kerana Allah,
bukan kerana kelebihanmu.

Moga kita bertemu lagi,
Cintaku...

------------------

Sebuah luahan hati...

Assalamu'alaikum.
"Always remember ALLAH"
There was an error in this gadget