Pages

Monday, March 9, 2009

I faiLed...oNce moRe...!!! (BioLogy'S CloCk pRobLems)

Assalamualaikum....
to the readers....and to my new readers...hoho...daku tau daku dh dpt pembaca bru....mybe dia xleh lagi nk komen...hoho...

btw...focus on the topic...
setiap org, pasti pernah merasai kegagalan...gagal dlm cita2...gagal dlm cinta (ni yg ramai)...gagal dlm kerja...gagal dlm satu projek...and others...too many things...
Tapi , adakh kita akan trus brhenti ???...drpd perkara yg tlh kita gagal dptkannya ???... tepuk DADA tnya DIRI sendiri...

...Are you going to finish STRONG ???...

(kawan2 yg dikasihi...daku bknlah seorng hafiz...so blh xmintak ayat2 Al-Quran yg berkaitan dgn 'JGN BERPUTUS ASA' ???...blh sebutkan ayat dn surah dlm komen...thx..)

tapi, ade satu ayat...yg menjelaskan akan kesusahan hidup dlm DUNIA yg fana ini...

--------------------------------------------------

Sesungguhnya Kami telah jadikan manusia sentiasa dalam keadaan menghadapi kesulitan dan kesukaran (jasmani dan rohaninya) [4]
Surah Al-Balad, Ayat 4

--------------------------------------------------

begitu jugak dgn daku...dh bbrp arie daku cuba...utk bgun awal pagi...awal lg dr biasa...sblm masuk SUBUH...sehingga la daku terpaksa menyedia bbrp kelengkapan utk menunaikan cita2ku...
Antaranya :-
{ PERSIAPAN FIZIKAL }


- Katil+daku yg cantik lagi berseri2...hoho -


- Botol air : untuk menyimbah atas muka time bangun pd AWAL pagi -


- Tuala : diletak bwah kepala, elak katil dr basah dgn truk time kn simbah ngn air -


- Handphone : sbg alarm...letak atas kpla...agar bnyi bising...dn elak dr terkena air :) -


{ PERSIAPAN MENTAL }

1. Berdoa dgn Doa Aisyah...
2. Berwuduk..
3. Tidur awal (11.00)...hoho


slps bbrp ari...erm....2 ari kalu xsilap...hoho...sehingga kini daku msih blm brjaya...utk bangun BERTAHAJJUD...alngkah sukarnya seseorg itu...utk mengubah 'Biology Clock'nya...

ape itu Biology Clock ???...
"-ini ialah jam semulajadi, yg terdapat dlm setiap jiwa manusia...Jam ini akan menetapkn masa tertentu pada waktu kebiasaan bagi si pemilik jam ini..."sbg contoh, jika seorg itu biasa bgun pada pukul 7.00pagi, secara otomatik dia akn bgun pd waktu itu pada hari2 mendatg, kerna biology clock miliknya tlh meng'set'kan waktu 7.00pagi ialah utk bgun tido...dn utk menukar waktu ini...satu usaha yg besar dn kuat diperlukan...
biology clock tu ada kelemahan dn kelebihan tersendiri...(Kerna xde yg sempurna melainkan ALLAH S.W.T)...
antara kelemahannya ialah pabila dah di'set'kan waktunya...mmg SUKAR utk ubahnya...ttp clock ni jg bg kelebihan...sbg cth, kalu dh biasa kita mkn tgh ari pukul 2, sblm pukul 2 itu, kita xakan berasa lapar...bila tiba waktunya (kul 2)...brulah clock ni beroperasi dgn membuatkan perut kita terasa lapar...dan begitulah selebihnya...

Jadi skrg...daku tgh cuba utk mengubar clock milik daku tuh...kerna biasanya daku akn bgun time azan subuh...so daku xde time utk Qiamullai...so, skrg daku cuba utk bgun awal PAGI...tp masih 'fail'...T.T...

pe2 pom...daku xkan menyerah kalah...akan trus daku usahakan...hingga berjaya...

--------------------------------------------------

Wahai anak kesayanganku, dirikanlah sembahyang dan suruhlah berbuat kebaikan, serta laranglah daripada melakukan perbuatan yang mungkar dan bersabarlah atas segala bala bencana yang menimpamu. Sesungguhnya yang demikian itu adalah dari perkara-perkara yang dikehendaki diambil berat melakukannya. [17]
Surah Luqman, ayat 17

--------------------------------------------------

My readers...bersabarlah kamu atas ujian yg menimpa keatasmu...kerana ALLAH s.w.t mengetahui...yg terbaik utk hamba2Nya...truslah berjuang utk menegakkan Agama ISLAM di muka bumi ALLAH ini...Ameen...

(sesiapa yg ada cdgn utk membolehkn kita bgun dgn MUDAH pd waktu tgh mlm...sila nyatakan utk kebaikan daku dn yg lain2...jgn marah...btw, im not a kaki bola...*sweet*)

Pejuang yg xknl erti putus asa,
Hamidi Hensem.

Saturday, March 7, 2009

tHe UsE of MoNey GiVen bY ALLAH....LovE tHe PooR onE.. :)

Assalamualaikum...
thx to my new commentar, "dysuR"...hoho...for her komen....

by the way(btw), ari ni aku nk cite sal pngalaman yg bru aku dpt...td bru..atau lbh tepat lagi...PAGI td/tgh ari...something like that la...hoho
pagi ni aku pegi PJR(Pustaka Jaafar Rawas), tmpat jual buku2 agama kat KB...utk beli buku Iqra' ni...20biji...ayah aku pesan...
abi(my dad) give me RM50 for the book...then aku pegi la...tgk2...dpt diskaun...asal harga *xtau*....aku dpt beli senaskhah Rm2.20....so 2.20 X 20 = RM44.... ade baki lagi RM6...
aku pom dgn pnuh smagatnya mnuju ke tmpat krto abi...then, terserempak ngan si prempuan yg slalu mnta Rm1 utk mkn...hohoo

prmpuan ni slalu kelihatan mundar-mandir utk minta RM1...dn rmai yg xsuke dgn dia nie...it goes same to me at the past....dulu...dia penah mintk rm1 ngan daku...tp pd ms tu daku kkrgan 'money'...then, dia tnampak daku mngeluarkn gula2...pe lagi...dia trus minta...
Sejak pristiwa tu...aku trus mnjauhkn diri drnya...bila trlihat klibatnya...hoho...n i always see too many people did the same thing.....

--------------------------------------------------------

Dan didapatiNya engkau miskin, lalu Dia memberikan kekayaan? (8), Oleh itu, adapun anak yatim maka janganlah engkau berlaku kasar terhadapnya. (9), Adapun orang yang meminta (bantuan pimpinan) maka janganlah engkau tengking herdik. (10), Adapun nikmat Tuhanmu, maka hendaklah engkau sebut-sebutkan (dan zahirkan) sebagai bersyukur kepadaNya.(11).
(Surah Ad-Duha, ayat 8-11)

--------------------------------------------------------

sampailah pg ni...bila aku trsrmpak dia...dia minta la Rm1 cam biasa...tp kali ni aku bkn 'xbley lari', tp hati daku ini trasa berat nk mninggalknnya...tnpa mninggalkn Rm1 pd prmpuan ni...daku pom ambil rm1 dr baki td...dn bagi la kat pompuan tu...then, she said,
"Semoga ALLAH melimpahi berkat keatas kamu...moga kamu akan jadi ustaz suatu hari nanti...moga kamu snantiasa mengerjakan solat...JGN TINGGAL SEMBAHYANG tau !!!"(dlm loghat kelate)
then...aku terasa kecil hati...bkn krn benci akan kata2nya...ttp krn terasa akn kesalahanku selama ni...aku mengangap si 'beggar' slalu buat masalah....tp mrk sbnrnya *terpaksa* berbuat demikian...demi mnruskan hidup yg penuh maya nie...aku juga terharu...JARANG sgt org yg SEMPURNA, i mean people that not like her...or maybe lbh mudah paham kalu daku kata, org yg x fakir...yakni berkemampuan dlm hidup...utk mengucapkan doa yg panjang LEBAR pd org yg xdikenali lg...

aku xsewenang2nya...tertarik pada kata2 manis dia ni...so, i replied...
"Mak Cik pom semoga dimurahi rezeki...dan hidup bahagia..."
dia, kemudiannya menunding jari pd mukanya smbil berkata...,"ni muka kn nyakit kencing manis...". then, she pointed at my face,"ni muka org yg bercahaya..."....sekali lagi aku terharu (plus) rasa malu2 skit...coz situ tmpat lalu org rmai...then i said,"semoga mak cik disembuhkan oleh ALLAH"...then, sempat agi dia menambah,"insyaALLAH...dgn kadar segera...Ameen", sambil mengangguk2kan kepala...

it's a wonderful moment...i feel...after a long time i never feel...inilah yg aku cari2kan...nikmat kasih sayang...cinta...n seumpamanya...

For me...money is not everything...but, it's not mean i'm a rich man...hoho...tp, duit blh dicari...kasih sayg n cinta xblh dibeli...n yg lebih penting...
"AKU DAPAT MENCERIAKAN HIDUP MEREKA YG MEMERLUKAN"...I love to see people smiling...really love...sooo love...

(Gambar diambil dr Yahoo!)
...mrk bkn mahu jadi begini...dan ini adalah salah satu tnggungjwb kita...apekah peranan yg tlh kita lakukan...terhadap mrk???Renung2kanlah...


**BUTTTTTTT....the story still not end yet, daku masih ade baki Rm5...igt ???...pe lagi...slps lihat pompuan tu brlalu...aku trus ke keta...letak buku2 tuh kat sit blkg...then cite kat 'abi' pasal baki td...daku pom hulurlah Rm5 tadi...then my abi said, "xpe la...amik kat *midi*"...aku pom said thank you...and letak dlm poket...(p/s rezeki jgn ditolak...hoho)

selang bbrp ketika...slps roda keta berpusing ligat bbrp lama...meronda2 kb...n ketempat yg ditujui...tibalah d satu lokasi...namanya 'Thai Square'...brhampiran dgn PJR...hoho...kelihatan keta abi hnya berpusing2 kat KB...akhirnya kmbali dkat PJR skali lagi...hoho...
btw, 'Thai Square' tu nama kedai makan...pe lagi lepas pesan mkanan...n makan...makan...makan...dtg seorg bdk...pakai kopiah...erm...mitak duit derma...smbil tnjuk surat kbnaran buat pungutan derma...abi baca..smbil menanya bbrp soklan pd bdk tuh...

abi :dr mana ???...
bdk :dr Siam...
abi :utk ape???...
bdk :utk skolah agama(kalu xsilap)...
abi :resit tu brp yar(ringgit) satu ???...[smbil tnjuk kat tgn bdk tu]
bdk :ade 5, ade 2...
abi :nk tgk...
bdk :[bagi la kat abi]
abi :ambil yg 5ringgit...

then...daku ber'monolog'...aku ade baki rm5 lagi kat dlm poket...pe lagi...tnpa brlengah2...aku pom kata..."Midi nk 5ringgit satu"...abi aku brpaling...owh ?...ok...then ambil la 2resit '5rggit'...then my umi amik yg 2rggit...jumlahnya rm12...then he thanked to us with sweet smiling...n then, shaked hands with abi n me...then, go away...
"Alhamdulillah...akhirnya dpt gak aku buat amal jariah...klu btol2 dia nk buat skolah agam...nnti smpailah bhgian daku kat akhirat kelak...insyaALLAH...timo kasih ya ALLAH...kau tlh buka hati ku ini..."
(Gambar diambil dr Yahoo!)
...Adakah anda mahu mrk gmbira ???Kongsilah kebahagiaan yg anda peroleh[dr nikmat ALLAH] kpd mrk yg krg brnasib baik ini...sbg tanda BERSYUKUR...ingat!!! ALLAH blh menarik nikmatmu dalam sekelip mata...Renung2kanlah...

akhirnya...kesemua rm6, baki td dh habis digunakan...digunakan diDUNIA yg fana...dan insyaALLAH akan diganti dgn yg lbh baik...diAKHIRAT sana....Ameen...ALLAH, teguhkanlah hatiku...utk trus beramal...selagi mana...aku terdaya....selagi mana....aku hidup....selagi mana...aku ber'wang'....aku akan trus...n trus...n trus...menolong mereka yg memelukan...

insyaALLAH...
stakat ni dulu la cita ari ni...hoho...panjangya...
btw...thx for reading...


Assalamualaikum...

Abdullah(God's Servant/Hamba ALLAH),
Hamidi Hensem.

Wednesday, March 4, 2009

I unDerStanD !!!






Assalamualaikum...
to the reader of my blog...hoho(my trade mark as usual)...


Perkara(tajuk) di atas dirujuk....
(mcm surat rasmi la plak...hoho)

kini aku mengerti ape itu "pilihan". aku mengerti ape itu solat "Istikhorah". aku mengerti bahawa pilihan ALLAH s.w.t lebih baik, i mean the best. aku mengerti siapalah aku utk membuat pilihan 'sendiri' dan bangga dgnnya. aku mengerti apalah sangat pilihan 'aku'. aku mengerti aku tiada 'hak' membandingkan pilihan aku dengan pilihan ALLAH.

Sungguh...kini aku sedar satu perkara, aku tlh melakukan dosa yg BESAR. aku menyekutukan pilihan ALLAH dgn pilihan aku. tp knp slps bbrp lamanya aku hidup dan aku buat atas pilihan aku sendiri, tnpa berbicara dgn Yang Maha Esa, baru aku sdar.
"Ya ALLAH, aku mohon ampun dr MU atas salah dan silap yg telah aku buat dan yg akan aku buat, samada zahir ataupun batil, samada yang aku sngajakan atau aku xsengaja, samada aku arif akannya atau tidak, ALLAH sesungguhnya jika engkau tidak memaafkan aku, siapa lagi yg boleh memaafkan aku. ALLAH YA RABBI!!!"
--------------------------------------------------------------------------------------
antara 2 pilihan :


"Maka binasalah kamu jika kamu menganggap bahawa ada lagi pemberian yang lebih baik daripada Al-Qu'ran".(mf, aku lupa samada ni ayat Al-Quran @ Al-Hadis...minta tlg drpd reader2 utk memaklumkan pada aku yg mana satu betul...trimas)

dan binasalah aku krn aku pernah mengatakan dlm hati kecil ku, "kalu dapat cd tu saje, xde al-quran pom xpe gak" (Astaghfirullah Al-Azhim)...maafkan aku ya ALLAH...Sesungguhnya aku mengetahui akan aku bersalah, ttp pada saat itu aku merasakan seolah2 tiada ape yg perlu aku takutkan...
*SPEECHLESS*
aku memohon ampun atas dasar ke'hina'an dan ke'bodoh'an aku dihadapan-Mu yang MAHA SUCI...Astaghfirullah Al-Azhim, Astaghfirullah Al-Azhim, Astaghfirullah Al-Azhim...

Ayuh Kawan!!!...Insaflah dirimu sebelum terlambat...

Salam sahabat dari,
Hamidi Hensem...
There was an error in this gadget