Pages

Tuesday, June 30, 2009

IIUM

Assalamualaikum.

Inilah tempat penulis berada sekarang.
Doakan penulis tetap berada pada jalan yang benar.

Banyak betul dugaan di sini. Kelihatan simple, tetapi, boleh membawa parah jika tersilap langkah. Apa-apa pun, petunjuk daripada ALLAh s.w.t itulah yang terbaik. Selalulah solat berjemaah dan mohon doa daripada-Nya. Moga-moga ALLAH mempermudahkan urusan hidup kita. Dan moga-moga ALLAH tetapkan dan kuatkan hati kita. InsyaALLAH.

Doa-doalah sesama kita, sesama muslim.

p/s: Sebenarnya terdapat salah faham yang telah berlaku dalam kalangan roomates penulis. Doakanlah semoga masalah ini akan selesai mengikut jalan betul dan mendapat keredaan ALLAH s.w.t. InsyaALLAH.

Assalamualaikum.

"Always remember ALLAH"

Saturday, June 27, 2009

-Rest-

Assalamualaikum.

Disebabkan sesuatu hal, penulis terpaksa berehat daripada penulisan ini untuk sementara waktu.

Terima kasih kerana sudi menjenguk.^^
Assalamualaikum.

"Always remember ALLAH"

Friday, June 19, 2009

Kemalangan II - Penyedar Mimpi

Assalamualaikum.

Firman ALLAH S.W.T :



"Dialah yang telah mentakdirkan adanya mati dan hidup (kamu) untuk menguji dan menzahirkan keadaan kamu: Siapakah di antara kamu yang lebih baik amalnya; dan Dia Maha Kuasa (membalas amal kamu), lagi Maha Pengampun, (bagi orang-orang yang bertaubat)"
[Surah Al-Mulk : Ayat 2]

-------------------------------------------

18 Jun (Khamis)
Sama seperti semalam, saya ditugaskan untuk menghantar adik serta 3 orang yang sekampung dengan saya ke sekolah-sekolah mereka. Tapi, kali ini, mata saya agak berat sedikit untuk dibuka dan tenaga dalaman kira-kiranya tidak segagah semalam. Ini semua gara-gara kelewatan tidur pada malam sebelumnya.

Walaupun begitu, saya tetap menggagahi diri untuk memandu kereta. Perjalanan agak normal dan stabil pada awalnya walaupun kami bertolak sedikit lewat daripada kebiasaan. Perjalanan diteruskan. Kaset bacaan Al-Quran alunan Syed Ahmad Al-Ghamidi diputarkan dan dibiarkan beralunan di ruang legar kereta Iswara ini.

Keletihan kian terasa dan mata semakin kuyup saban minit. Sesekali sempat saya melelapkan mata ketika menunggu lampu merah bertukar hijau. Keadaan lebih parah apabila saya terlelap sekejap di Jalan Bayam (nota:jalan ini agak sesak sedikit kerana kesempitannya). Dalam sedar dan tak sedar itu, saya dibayangi sebuah kereta datang dari arah bertentangan memasuki laluan kereta saya. Sekelip mata, saya tersedar dan beristighfar. Sempat juga saya melafazkan lafaz syukur, Alhamdulillah.

Kemudian, saya meninggalkan adik saya berserta 2 orang sahabatnya di sekolah mereka. Tinggal seorang lagi penumpang. Perjalanan diteruskan. Beberapa tika kereta beredar meninggal sekolah adik saya, sekali lagi saya terpejam mata kerana keletihan. Dan sekali lagi bayangan sebuah kereta cuba merempuh dari arah bertentangan. Saya terjaga dan terkedu seketika. MasyaAllah!

Saya cuba mengeleng-ngelengkan kepala dan cuba memfokuskan minda pada alunan Ayat-ayat Suci Al-Quran yang bergema itu. Walaupun begitu, perasaan mengantuk masih lagi menguasai fikiran saya. Berkali-kali saya terlelap tanpa saya sedari, sehinggalah saya memandu di Jalan Pengkalan Chepa. Pada ketika itu, sekali lagi saya tertidur, dan tanpa saya sedari, tangan saya tersentak (rasanya) dan sejurus itu, kereta saya sedikit terbabas dan terkena divider (penghadang jalan di tengah). Dan berlakulah pertembungan antara kereta Iswara dengan divider jalan. Satu dentuman kuat kedengaran. Dengan sepantas kilat, saya membalas arah stereng kereta memasuki landasan yang asal.

Penumpang di belakang tersentak dari tempat duduk kerana terkejut 'sakan'. Hati yang tadi tenang dibuai mimpi yang indah tak indah, terus segar-bugar. Mata yang kuyup dan menyempit, terbeliak dibuatnya. Segala kedamaian dan ketenangan yang dikecapi, hilang serta-merta. Alunan Al-Quran tidak lagi dipedulikan (buat masa ini la). Hati terus berkecamuk. Debaran semakin terasa.

"Habislah kereta!" Itulah perkataan pertama yang muncul dari mulut hati saya. Perkara pertama yang bermain ligat dalam kepala saya ketika itu ialah tengkingan oleh Ayah yang disayangi. Ini dah masuk kali ke berapa kereta Iswara miliknya tercedera akibat kecuaian saya. Tapi, kali ini lebih teruk. Betul-betul berlanggar dengan divider yang menghasilkan pekikan suara kereta yang kuat. Seolah-olah mengaduh kesakitan. Nasib baiklah ada divider. Kalau tidak, sudah tentu kereta saya akan terbabas memasuki lorong yang bertentangan di kala traffik yang betul-betul sibuk ketika itu. Walaupun begitu, semuanya dalam perancangan ALLAH Yang Maha Mengatur.

Selepas selesai menghantar penumpang terakhir (yang masih berada dalam keadaan kaku itu...hehe), saya menuju ke masjid berhampiran, Masjid Muhammadi. Sebaik sahaja kereta itu selamat diparking, disemak dan diperiksa akan keadaan kereta. Alhamdulillah, kerosakkan yang dialami tidak seteruk seperti yang dibayangkan. Di kala itu, hati dan otak ini berada dalam keadaan hairan, bagaimana bunyi yang sekuat itu hanya meninggal calar-balar sahaja ? Beserta dengan sebilangan toresan pada badan dan tayar kereta? Walaupun begitu, mulut ini memanjang beristighfar dan bertahmid. Terima kasih, Ya ALLAH!





Selesai menunaikan beberapa perkara sunat di masjid yang disinggahi, saya kembali memandu. Sekarang, destinasi saya ialah rumah seorang kawan. Dalam masa itu, semua memori kembali menyinggah di benak fikiran saya. Terus terdetik di hati akan kenapa ini semua boleh terjadi? Pada masa yang sama, terdetik juga untuk berkongsi pengalaman yang mengerikan (tapi manis kerana sesuatu pengalaman itu tidak boleh dijual beli) bersama pembaca blog yang saya kasihi sekalian.

video
"HIDUP DI DUNIA, INSAN MUDAH ALPA DAN LEKA"

-----------------------------------

Nasihat dan pengajaran yang boleh dititik beratkan :-

1. Kekadang, kita tidak mengetahui apa yang bakal berlaku pada masa hadapan. Hanya ALLAH Yang Maha Mengetahui. Walaupun begitu, bagi sesetengah keadaan dan perkara, ALLAH memperlihatkan tanda-tanda akan berlakunya sesuatu. Contohnya tanda-tanda Hari Kiamat. Begitulah juga (pada hemah penulis sahaja) dengan bayangan 2 kereta yang hampir melanggar kereta penulis sebelum tercetusnya kemalangan tersebut. Jadi, apabila terlihatnya sesuatu yang tidak pernah kita alami, bersiap-sedialah. Mungkin ada sesuatu sudah tersedia untuk anda di hadapan sana. Bi iznillah.

2. Memandu dalam keadaan mengantuk boleh disamakan dengan keadaan seseorang yang sedang berjalan tanpa haluan. Ikut sahaja kaki hendak ke mana. Selagi mana bertenaga, selagi itulah kaki akan terus melangkah. Ya! Bila datangnya satu kemalangan (atau diertikan dengan ujian), perasaan mengantuk ini akan terus hilang. Begitulah dengan kaki yang tadinya berjalan tanpa arah tujuan, terhenti tiba-tiba. Umpama jatuh ke dalam lubang besar. Pabila tersedar diri berada dalam kegelapan (dalam lubang), diri akan berusaha untuk memanjat keluar dari lubang itu. Selepas berjaya, diri akan jadi lebih berwaspada. Kaki yang dahulunya dibiarkan berjalan tanpa panduan dan didikan, akan diberi perhatian. Agar tidak terjatuh lagi ke dalam lubang yang sama atau lubang yang lebih besar.
Ya! Beginilah ujian bertindak. Sebagai pemberi kesedaran kepada diri yang lalai dan sekali gus menjadikan diri lebih berwaspada pada masa mendatang.

3. Mangsa kemalangan kebanyakannya (bukan semua), akan merenung kembali, apakah kesilapan atau kelalaian yang telah dia lakukan sehingga tercetusnya kemalangan tersebut? Adakah dia memandu dengan laju? Atau berbual menggunakan telefon bimbit di kala kereta memecut laju? Atau sedang rancak berborak dengan rakan sebelah? Atau memandu dalam keadaan mengantuk? Ya! Apabila berlaku satu peristiwa buruk ke atas kita, kita akan merenung kembali salah dan silap kita. Itulah antara sebab musabab ALLAH menurunkan bala' dan musibah kepada hamba-hambaNya. Agar mereka kembali sedar akan dosa-dosa yang telah mereka lakukan dan segera insaf dan bertaubat. InsyaALLAH.
" BERHATI-HATILAH DI JALAN RAYA,
BERHATI-HATILAH DI DUNIA FANA"

Assalamualaikum.
"Always remember ALLAH"

Wednesday, June 17, 2009

Kemalangan - Lumrah kehidupan

Assalamualaikum.



(Gambar hiasan semata-mata)

17 Jun (Rabu)
Seperti biasa, setiap pagi saya bersiap-sedia untuk memandu kereta ke Bandar. Untuk apa ? Sekolah lagi kah ? Tidak! Untuk menjadi drebar kepada adik saya yang sekarang menuntut di Sekolah Menengah. Tugas menghantar adik bersama 3 lagi kawannya (yang tinggal sekampung) ini dipikul oleh saya. Tetapi, kadang-kadang tugas ini diambil oleh ayah ataupun abang saya.

Dikisahkan, pada hari ini berlaku sesuatu yang tidak pernah berlaku dalam sejarah hidup saya. Dalam perjalanan ke sekolah adik, di hadapan lampu isyarat, datang sebuah kereta dari arah yang bertentangan membelok dengan pantas melintasi hadapan kereta yang dipandu oleh saya untuk memasuki ke satu lorong. Kepantasan kereta ini tidak dapat dilihat oleh seorang penunggang motorsikal. Akibatnya, penunggang ini tidak sempat melakukan emergency brake. Gabungan kepantasan kereta itu dan ketidak bersediaan motorsikal ini mengakibatkan satu pelanggaran yang tidak disangka-sangka.

Pertemburan kereta ini dengan bahagian tayar hadapan motosikal (Alhamdulillah kerana masih belum sampai ke tahap yang serius) betul-betul berlaku di hadapan kereta saya. "Duusshhh!!!" Satu bunyi yang amat kuat menggegarkan kesibukan di kota pada waktu itu. Terpikir dalam hati untuk berhenti dalam menjenguk keadaan mangsa. Tetapi, hasrat itu harus dipadamkan kerana saya masih ada tugas untuk dilaksanakan. Menghantar penumpang-penumpang kereta ke destinasi mereka. Oleh itu, saya terpaksa meneruskan perjalanan.

Selepas selesai tugasan yang diamanahkan, igauan kemalangan yang baru sahaja berlaku itu masih bermain-main di minda ini (sehinggalah sekarang). Terpikir oleh saya, kemalangan ini langsung tidak dirancang oleh mana-mana pihak. Tetapi, kenapa ia tetap berlaku ?

Samalah juga dengan satu kisah selepas peristiwa ini, apabila saya melangkah keluar dari tandas masjid, saya tergelincir akibat kelicinan lantai tandas. Aduh! Sakit punggung dibuatnya. Nasib baiklah masa itu hanya seorang insan sahaja yang berhampiran. Kalau tidak, malu dibuatnya. Hehe.



Hidup ini umpama roda, ada kala di atas, ada kala di bawah

Ya ! Ketahuilah olehmu, wahai pembaca sekalian, bahawa hidup ini tidak sentiasa di atas. Akan datang dalam hidup kita, satu masa yang kita tidak sangkakan. Contohnya, penunggang motorsikal ini langsung tidak merancang dan tidak pernah terfikir bahawa dia akan terlibat dalam satu kemalangan yang juga (mungkin) tidak dirancang sama sekali oleh mana-mana pihak.

Begitulah dengan kehidupan. Sekarang kita merasakan kehidupan kita amat tenang sekali. Tiada gangguan. Apa sahaja yang dihajati, diperolehi dengan mudah. Kawan-kawan sekeliling pinggang. Duit ? No hal! Bak kata orang, "Segalanya perfect!" Ya! Semua sempurna. Kehidupan kita seperti syurga. Langsung tidak terasa perit kehidupan.

Maka, tanpa disedari, ALLAH mendatangkan ujian kepada hamba-hambaNya. Ujian ini menerjah ke dalam kehidupan kita secara mengejut. Dalam keadaan kita berwaspada ataupun tidak. Dan ketahuilah olehmu bahawa ujian ALLAH itu berdasarkan pada tahap keimanan hambaNya. Semakin tinggi dan kental iman seseorang, semakin kuat ujian dan dugaan yang menimpanya.

Adapun ujian ini datang disebabkan 3 perkara (berdasarkan ilmu yang saya peroleh) :-
1. Untuk menguji tahap keimanan seseorang. Melalui satu-satu ujian itu, manusia akan dapat mengetahui sejauh mana iman dan kemampuan yang telah mereka kecapi. Dan apabila dikatakan bahawa semua ujian dan dugaan yang kita tempuhi ini berdasarkan keimanan dan kemampuan kita, ketahuilah olehmu bahawa kita akan mampu untuk mengatasi dan menyelesaikannya. Yang tinggal hanya cara Bagaimana kita selesaikan masalah hidup ini ?

2. Sebagai penghapus dosa. Melalui ujian, ALLAH memberi laluan/peluang kepada hambaNya untuk menebus dosa-dosanya. Ujian melatih kita untuk bersabar dan mencari jalan keluar daripada kongkongan permasalahan tersebut. Dan ketahuilah olemu, apabila seseorang itu mempunyai masalah kehidupan, maka kembalilah kalian kepada Al-Quran dan As-Sunnah. Dari sini, kamu akan mengetahui cara yang sesuai, berlandaskan Islam, untuk menyelesaikan masalah tersebut. InsyaALLAH.

3. Kerana ALLAH berharap dan rindu pada doa dan tangisan hamba-hambaNya yang soleh. Dalam satu hadis Qudsi, (maksudnya) Malaikat menanya Tuhan, "Ya ALLAH, mengapa engkau masih tidak memaqbulkan doa hambamu ini, sedangkan tiap-tiap malam dia sentiasa berdoa dan mengharapkan pertolongan dan bantuan dari-Mu. Firman ALLAH S.W.T., "Kerana aku rindu pada tangisan dan pengharapan dari hamba-hamba-Ku".



Sahabat-sahabatku sekalian, bilamana kamu menerima satu petaka atau ujian, bersabarlah dan kembalilah pada jalan yang benar. Carilah jawapan kepada masalah kamu itu dengan doa dan pengharapan kepada Tuhan Yang Maha Esa. Dan mengadulah padaNya setiap dari masalah-masalah kamu. Sesungguhnya Dialah yang Maha Mendengar. Semoga setiap titisan air mata mu akan menjadi saksi kepada mu pada Hari Kebangkitan sebagai bukti kamu pernah memohon perlindungan dan belas ihsan daripada-Nya. Moga-moga, ALLAH memasukkan kita semua dalam golongan yang sentiasa mengharapkan pertolongan dari-Nya. Dan sentiasalah bertaubat selagi pintu taubat masih dibuka. Wahai sahabatku !

كل داء دواء الا موت
"Setiap penyakit (masalah) itu ada ubatnya (penyelesaian), kecuali mati"

Semoga menjadi iktibar untuk diri penulis dan para pembaca. Segala yang baik datang dari ALLAH, dan yang buruk itu dari kelemahan penulis. Salah dan silap harap ditegur dalam memperbaiki tulisan penulis.

(p/s : Nantikan entri seterusnya, yang berjudul "Kemalangan II - Penyedar mimpi". Dengan ulasan-ulasan yang menarik mengenai kemalangan yang dialami oleh penulis sendiri. InsyaALLAH)

Assalamualaikum.
"Always remember ALLAH"

Saturday, June 13, 2009

Shopping Complex

Assalamualaikum.

Telah bermula sekali lagi hari baru. Segala Pujian bagi Tuhan Sekalian Alam kerana masih lagi memberi kita peluang untuk berbakti di dunia-Nya dan memohon taubat atas kesalahan-kesalahan yang lalu dan masa depan sebagai bekalan untuk Hari Akhirat.

Saya meninggalkan halaman rumah bertepatan 8.50am. Menuju ke satu destinasi untuk menuntut ilmu di kota. Perjalanan mengambil masa kira-kira 30minit dari kampung yang dicintai. Dalam perjalanan, sempat kami (yaitu saya, ayah dan umi) melihat satu kejadian accident berhampiran dengan kampung saya. Mungkin antara lori dan kereta kancil. Suasana bercelaru dengan gelagat-gelagat penduduk kampung yang menghampiri kawasan kejadian. Oleh itu, kami tidak dapat serta sama dalam situasi itu kerana kesibukannya. Kerana itu, kami meneruskan perjalanan ke detinasi.

Kelas pengajian bermula jam 9 pagi hingga 11 pagi. 2 jam. Seusai sahaja kelas pengajian ini, saya menuju ke stesen bas Kota Bharu untuk menumpang bas ke satu pusat beli-belah yang dikatakan masyur di Kelantan, yakni KB Mall. Tujuan saya ke sana ialah untuk menghadiri majlis 'Reunion of ex-SKDB batch UPSR 2002'. Majlis ini dirancang dalam masa yang singkat dan mengejut, dan susun atur perjalanan amatlah tidak teratur.

Setibanya saya di KB Mall, saya terus menghantar sms kepada penganjur majlis ini. Dibalasnya dengan menyatakan bahawa sekarang dia dalam perjalanan. Hurm... kata majlis 'start' pukul 11 pagi. skrang dah 12 lebih. Ingatkan saya yang lambat. Rupanya penganjur pun. Manusia manusia. Oleh itu, saya mengambil keputusan untuk ke Muda Osman untuk membeli novel yang berjudul 'IMPIANA II'. Siri sambungan kepada 'IMPIANA' yang pernah diceritakan oleh penulis sebelum ini dalam entri yang lepas.



Beberapa minit kemudian, deringan handphone saya berbunyi. Tertera nama Syarifah. Saya menekan punat hijau. Dan mula berbicara. Katanya, dia sekarang di hadapan kedai Muda Osman. (ketika ini, saya berada di luar kedai setelah selesai membeli novel tersebut). Tanpa berlengah lagi, saya terus bergegas ke tempat yang dinyatakan. Bertemulah dengannya bersama 3 lagi perempuan, juga kawan lama saya. Kami bercakap tentang arah tuju untuk beberapa tika. Selepas itu, dia menjadi ketua diikuti 3 kawan lain dan saya menuju ke tempat pertemuan.

Di tingkat 3 (paras 2 jika dimulai dengan 'Ground Floor'), bertemulah saya dengan kawan-kawan lelaki yang lain. ada 5 termasuk saya. Selepas itu, kami ke 'Food Court' untuk menjamu sedikit selera. Di sana, meja pihak lelaki berada jauh dari pihak wanita. Walaupun, mereka (kaum hawa) mengajak kami untuk makan di meja yang berhampiran, dengan pantas kami menolak tawaran yang agak kurang bernas itu. Oleh itu, kami bersama kaum adam sahaja. Kaum hawa menjamu nasi-nasi dan makanan lain lagi. Tapi, kaum adam hanya minum air milo sahaja. haha.

Kami berborak-borak tentang sahabat-sahabat yang lain. Masing-masing bercerita sedikit sebanyak tentang kehidupan di pusat pengajian. Ye la, dah sekampung, tidak perlu membazir masa bercerita pasal kehidupan kampung. Hehe. Perbincangan dan perbualan mengambil masa hampir 40 hingga 50 minit. Anggaran sahaja.







Kemudian kamera dihulurkan kepada kaum hawa supaya mereka dapat bergambar sesama mereka.





Selepas selesai semuanya, saya mengambil keputusan untuk ke Musolla yang berada di tingkat atas. Saya meminta diri dari kumpulan ini kerana kelihatannya mereka masih ada agenda tersendiri yang masih mahu dilakukan. (mungkin sangkaan saya sahaja) Setibanya saya disana, saya hairan?. Sudah ada yang solat ? Saya menyemak taqwim yang disediakan. Zohor : 1.19 pm. Sekarang baru masuk. Tapi kenapa sudah ada yang dah usai solat ?

Persoalan ini terus dikuburkan dalam minda bila ternampak seorang yang kelihatan seperti 'Sheikh' masuk ke dalam Musolla. Saya bersegera ke tempat wudu' untuk mengejar Jemaah bersama si 'Sheikh' ini. Selesai sudah segalanya, wudu', solat dan doa, saya ke belakang untuk berehat sekejap sebelum pulang.

Datang 2 orang. Membina jemaah yang ke-2 (Jemaah 'Sheikh' tadi dikira jemaah pertama). Seketika kemudian, datang 2 orang lagi. Membina jemaah ke-3 ? Hah ? Kenapa mereka tidak solat bersama jemaah yang dah sedia ada ? kenapa masih mahu membuka jemaah baru ? Pelbagai persoalan bermain di fikiran saya. Kenapa ? Kenapa ini berlaku ? Apa sebab ? Tapi, kelemahan saya menghalang diri ini untuk bertanya kepada imam Jemaah ke-3 apabila mereka usai solat.



Selepas 2 jemaah ini selesai, datang pula beberapa orang. Membuka jemaah baru, jemaah ke-4. Dengan seorang imam (sudah pasti!) dan 4 orang ma'mum. Yang hairannya, kenapa dibuat 2 sof ? kenapa tidak dijadikan satu sof panjang ? Pelbagai soalan baru muncul dalam benak fikiran saya. Dan persoalan-persoalan ini turut terbuku dalam hati kerana kelemahan komunikasi penulis.



Kemudian, datang lagi beberapa insan dan menurut imam ini. Selepas beberapa ketika, saya mengambil keputusan untuk mengangkat kaki meninggal tempat suci ini, menuju ke perhentian bas. Sempat lagi saya ber'message' dengan kawan yang bersama dengan saya dalam majlis tadi. "Salam. xmai solat dulu k ?". Dibalasnya, "Nak balik dah ni.. On the way dh". Erm... Manusia manusia. Diletakkan kepentingan solat di bawah kepentingan peribadi.

Menunggu bas. Hampir 1 jam. Atau lebih. Dalam pada masa itu, saya mengisi masa dengan membaca novel yang baru dibeli tadi, IMPIANA II. Dalam khusyuk pembacaan itu, datang seorang mak cik dan suaminya (mungkin?). Saya bangun dan beri tempat duduk saya untuk wanita yang dah berumur itu. Seketika kemudian, datang teksi dan berhenti di hadapan 2 warga emas tersebut. Mak Cik ini berbicara dengan pemandu teksi. Seketika kemudian, dia kembali duduk dalam keadaan hampa.

Kenapa ? Kerana pemandu itu tidak mahu menumpangkan mereka ke Kampung Sireh padahal pemandu itu ingin menuju ke Wakaf Baru. Apa salahnya menumpangkan warga emas, kan ? (Nota: Kampung Sireh terletak di perjalanan ke Wakaf Baru. Tetapi perlu berputar jauh sedikit la). Saya berbual-bual sekejap dengan wanita ini. Selepas itu, perempuan ini bangun dan berjalan ke destinasi dengan berjalan kaki. Ditinggalnya lelaki ini (mungkin suaminya) bersama beg-beg yang dibawa bersama dari awal.

Saya berbual pula dengan lelaki tersebut. Katanya, dia mahu ke rumah anaknya di kampung tersebut. Saya mengangguk tanda faham yang tidak seberapa. Seketika kemudian, datang lagi beberapa buah teksi. Pak Cik ini bangun untuk menahan teksi tersebut, tapi kereta tersebut terus meluncur laju tanpa mengendahkan pelanggan mereka yang mengharapkan bantuan mereka. Saya dengan teragak-agak cuba membantu pakcik. (Malu adalah kelemahan besar penulis. Memandangkan di perhentian bas terdapat ramai insan. Lebih-lebih lagi, menolong adalah sesuatu yang dianggap pelik oleh masyarakat kini.) Tapi, saya kuatkan semangat untuk membantu pakcik ini. Tapi, mereka masih tidak mahu menumpangkan insan yang memohon belas kasihan ini.

video
(Tell Me Why-Declan Galbraith)

Beberapa tika kemudian, seorang pemuda bermotorkan 'EGO' datang menghampiri pakcik tersebut. Anaknya ? Atau cucu ? Tidak saya ketahui. Rupa-rupanya, makcik tadi pulang terlebih dahulu untuk memberitahu anak/cucu mereka supaya menjemput bapa/datuk nya. Dari situ, legalah hati saya. Tidak perlu lagi saya risau akan pakcik ini. Pakcik ini dah selamat pergi dan InsyaALLAH selamat tiba di rumahnya. Selepas itu, bas 38 tiba. Saya terus menaikinya untuk pulang.

Di dalam bas, tempat duduk sudah penuh. Oleh itu, saya terpaksa berdiri. Tersentak dengan kehadiran penumpang lain yang baru naik, saya cepat-capat meletakkan beg yang dipegang di atas dashboard bas berhampiran dengan pemandu dan terus ke belakang. Selepas itu, baru saya terperasan, beg saya di hadapan. Haih! Susah ni. Tak bolehlah saya nak mengisi masa lapang saya di atas bas dengan membaca. Apa boleh buat ? Terpaksalah saya menghabiskan waktu dengan mengimbas kembali apa yang berlaku dalam 'Reunion' yang baru sahaja tamat. Sambil itu, sempat juga saya beristighfar. Alhamdulillah.

Setiba di rumah yang dirindui, bersalaman dengan ibu bapa, buat apa yang patut, saya terus ke bilik dan melontarkan badan ini ke atas empukan tilam. Ha... Nikmat sungguh! Kemudian, suasana bertukar menjadi hitam.

----------------------------

Banyak peristiwa yang berlaku dan banyak pengajaran yang dapat saya petik daripada kisah kehidupan saya ini :

1.Pusat Pengajian
Di sini, saya dapat menimba ilmu baru. Sebagai bekalan pada hari mendatang. InsyaALLAH, ilmu ini akan digunakan sebaik mungkin.

2.'Reunion'
'Reunion' pengukuh persahabatan. Kata-kata inilah yang memaksa saya untuk menghadirinya. Setelah sekian lama saya menjadi seorang yang bersifat anti-sosial, saya ingin mengubah hidup kepada yang lebih 'open'. Mendapatkan lebih ramai kawan-kawan yang dapat membantu dalam hidup saya, serta mengeratkan hubungan dengan sahabat handai yang telah dipunyai.
Ada satu kata-kata : "Orang yang lemah ialah mereka yang tidak mampu untuk mencari kawan. Tetapi, mereka yang mensia-siakan kawannya adalah lebih lemah!"

3.Musolla
Melihat gelagat pelbagai ragam manusia yang bergelar Muslim. Ada yang berjemaah, ada yang solat bersendirian. Ada yang pelik-pelik seperti yang dinyatakan sebelum ini. Walau bagaimanapun, tempat ini dapat menenangkan sedikit sebanyak hati dan fikiran saya. Alhamdulillah. Musolla ini meninggikan moral saya untuk terus mencari kekuatan untuk menyoal golongan seperti ini. InsyaALLAH, masa hadapan perasaan takut bercampur malu ini dapat dihindarkan dari diri ini.

4.Perhentian Bas
Membantu mereka yang memerlukan adalah sesuatu perkara yang amat sukar dilakukan. Beramal bukan sesenang bercakap! Tetapi, jika ikhlas dilakukan, insyaALLAH akan memberikan nikmat kepada si pelaku. Ya! Memberi pertolongan kepada pakcik ini, memberi galakkan kepada saya untuk terus berbuat kebaikkan dan menebus segala (dengan izin ALLLAH) kesilapan saya ketika di Musolla. InsyaALLAH.

5.Dalam Bas
Pembaziran masa berleluasa. Membaca adalah lebih baik daripada memandang permandangan di luar bas yang dah sebati pun dengan mata ini. Malangnya, hajat untuk membaca tidak kesampaian oleh sebab yang telah dinyatakan. Keadaan ini memberi peringatan kepada saya supaya lebih berhati-hati pada masa mendatang.

----------------------------

Semoga kisah yang dipaparkan dapat memberi manfaat kepada pembaca dan penulis sendiri. InsyaALLAH. Bersama-samalah kita membina kekuatan diri untuk mencari KEREDAAN ILAHI.


Assalamualaikum.
"Always remember ALLAH"

Friday, June 12, 2009

Belajar - Suka @ Paksaan ?

Assalamualaikum.

Pada entri kali ini, suka saya untuk berkongsi sedikit sebanyak tentang sikap penuntut ilmu terutamanya pelajar sekolah, khususnya pelajar sekolah menengah.




Diketahui bahawa pelajar-pelajar akan meringkuk dalam penjara pembelajaran sekolah menengah selama 5 tahun paling kurang. Pada tahun 3 pertama, yakni tinkatan 3, pelajar akan menduduki Penilaian Menengah Rendah (PMR) dan pada tingkatan 5, Sijil Pelajaran Malaysia (SPM). Bagi yang bersekolah agama, pada tahun ke-2 dan ke-4, mereka akan menduduki peperiksaan Penilaian Menengah Rendah Ugama (PMRU) dan Sijil Menengah Ugama (SMU) pada tahun masing-masing.

Genap lima tahun, pelajar boleh memilih samada untuk meneruskan pengajian di Sekolah Menengah di tingkatan 6 untuk menduduki peperiksaan Sijil Tinggi Agama Malaysia (STAM) pada tingkatan 6 bawah, atau Sijil Tinggi Pelajaran Malaysia (STPM) pada tingkatan 6 atas, atau kedua-duanya sekali. Tetapi, pelajar juga boleh memilih untuk teruskan pengajian samada ke Universiti Dalam atau Luar, Matrikulasi atau Kolej Swasta. Semuanya bergantung pada pencapaian pelajar dalam SPM dan keinginan dan kemahuan pelajar itu sendiri.

Baiklah. Semua keputusan untuk menyambung pengajian itu pilihan pelajar itu sendiri serta berdasarkan pencapaian mereka dalam SPM. Tidak cukup dengan ini, mereka juga memerlukan pencapaian yang baik dalam ko-kurikulum untuk memasuki Universiti yang baik. Jikalau tidak, pilihan mereka mungkin akan berkurangan.

Bagi kebanyakan pelajar yang cemerlang, pilihan utama mereka tentulah meneruskan pengajian ke luar negara atau lebih popular disebut 'oversea'. Jikalau tidak dapat, mereka akan mencuba nasib di IPTA. Seterusnya di IPTS. Jika ketiga-tiga pilihan ini tidak dapat dicapai, mungkin disebabkan keputusan yang buruk dalam SPM atau kos yang ditawarkan tidak sesuai dengan citarasa, mereka akan lebih cenderung untuk memasuki ke Matrikulasi. Dan akhir sekali, yang kurang bernasib baik akan terus kekal di tingkatan 6 untuk mengambil STAM atau STPM atau kedua-duanya.

Tapi, ini adalah pandangan untuk 'kebanyakan' pelajar sahaja. Bukan semua! Ini kerana, seperti yang disebutkan sebelum ini, kemasukan ke universiti itu terletak atas kemahuan pelajar itu sendiri. Masih ada sebilangan kecil pelajar-pelajar cemerlang yang terus menetap di tingkatan 6 atas sebab-sebab tertentu. Alhamdulillah, penulis juga terus menetap di tingkatan 6 bawah untuk mengambil peperiksaan STAM walaupun 'result' yang diperolehi dalam SPM boleh dikatakan memuaskan dan layak untuk memohon pengajian di universiti.

Apa yang ingin dipersoalkan di sini ialah, adakah pelajar-pelajar lepasan SPM ini mempunyai ilmu yang cukup bagi diri mereka sendiri terutamanya, bagi meneruskan pengajian di peringkat yang lebih tinggi ?

Ingin dikisahkan, pada malam semalam, penulis mengadakan kelas tuisyen 'Additional Mathematics' seperti biasa. Setiap hari Khamis malam Jumaat, Tuition Ice Blenz akan membuka kelas untuk subjek ini kepada sesiapa yang berminat dengan bayaran yang tertentu. Penulis telah dilantik sebagai tenaga pengajar di kelas tersebut. Alhamdulillah.

Kembali kepada apa yang ingin diceritakan, pada malam itu, penulis mengadakan sesi 'Revision' ataupun dikenali sebagai 'Pengulangan' dalam bahasa Malaysia. Dalam kelas itu, penulis mengenakan beberapa soalan yang asas kepada para pelajar. Setelah diberi tempoh beberapa minit untuk menjawab soalan tersebut, tiada seorang pun yang mampu untuk menjawabnya. Sedih dan amat mengecewakan.

2 minggu yang lalu, sebelum cuti sekolah, penulis telah mengajar pelajar teknik-teknik untuk menjawab soalan tersebut (yakni di bawah tajuk 'Indices and Logarithms'). Dan apabila ditanya kepada mereka, mereka mengangguk tanda faham. Kefahaman mereka lebih jelas terpancar apabila mereka mampu menjawab soalan-soalan yang dikemukakan kepada mereka termasuklah beberapa soalan koleksi SPM yang lepas di bawah tajuk pembelajaran.

Tetapi, itu 2 minggu yang lalu. Kini, pelajar-pelajar ini seolah-olah baru hendak belajar bertatih semula dalam topik ini. Seolah-olah mereka belum belajar apa-apa pun sebelum ini. Padahal 2 minggu yang lalu mereka mampu menjawabnya dengan baik. Lebih-lebih lagi mereka adalah pelajar tingkatan 5 dan topik ini berada dalam sukatan pelajaran tingkatan 4. Sudah pasti mereka telah belajar di sekolah akan topik ini.

Malang seribu malang. Pelajar yang bercuti selama 2 minggu, seolah-olah telah meludah kembali semua ilmu yang dipelajari mereka sepanjang tempoh bercuti. Sesi 'Pengulangan' atau boleh juga dipanggil 'Latihan' ini, menampakkan kelemahan pelajar itu sendiri. Adakah mereka ingin menyalahkan CUTI? atau TUHAN kerana melemahkan mereka? atau GURU kerana tidak tahu mengajar? atau DIRI MEREKA sendiri? Tanyalah diri sendiri dan jawablah persoalan ini.


(inilah soalan-soalan yang ditujukan kepada para pelajar)

Pada malam itu, saya dapat membuat beberapa kesimpulan. Antaranya, kebanyakkan pelajar masa kini, belajar kerana untuk cemerlang dalam peperiksaan. Dalam bahasa Inggeris, ini disebut sebagai 'Exam-Oriented Learning'. Mereka pelajari sesuatu ilmu bukan untuk masa depan, tetapi untuk sekadar lulus dalam peperiksaan. Selepas tamat peperiksaan, ilmu-ilmu ini seolah-olah dicampak ke tanah dan dibiarkan.

Ada beberapa pelajar dari kalangan sahabat penulis sendiri yang masih mencari penulis untuk mempelajari ilmu khususnya Matematik. Walaupun pengajian mereka melebihi apa yang penulis belajar, mereka seolah-olah tidak mengerti apa yang mereka pelajari. Banyak penerangan yang perlu diberikan kepada mereka agar mereka memahami semula pelajaran Matematik ini. Walaupun begitu, penulis hanya mampu memberikan asas-asas dan tips-tips yang tertentu kepada mereka kerana sukatan mereka lebih tinggi apa yang penulis belajar. Walau bagaimanapun, usaha mereka patut dipuji kerana masih lagi berminat untuk mengaji walaupun sukar.

Kesimpulannya, kebanyakkan (bukan semua) pelajar pada hari ini, belajar untuk peperiksaan. Melalui peperiksaan ini, mereka akan memperoleh sijil. Dengan sijil, mereka akan memasuki universiti untuk meneruskan pengajian. Di universiti, mereka akan dilanda masalah dalam pembelajaran kerana sukar untuk memahami. Dari sini, kemalasan belajar akan timbul dalam hati penuntut-penuntut universiti (bukan semua). Kemudian, mereka akan mudah terpengaruh dengan ajakan rakan untuk ponteng kuliah. Sekali gus melibatkan diri mereka dalam masalah sosial. Akhir sekali, mereka berpotensi besar (bukan semestinya) untuk rebah di kaki-kaki maksiat dan dadah.

Teks ini ditulis selepas penulis selesai membaca blog karangan Tun Dr Mahathir Mohamad di bawah tajuk 'SEKOLAH'. Boleh klik di sini untuk membacanya.

--------------------------------

Pesanan dari penulis :

1. Belajarlah ikhlas kerana ALLAH. Bukan kerana sijil atau pencapaian yang cemerlang sahaja.
2. Belajarlah sehingga ke akhir hayat. Bukan sehingga tamat peperiksaan.
3. Belajarlah berlandaskan ajaran Al-Quran dan As-Sunnah. Bukan berdasarkan 'Exam-oriented Learning' semata-mata.
4. Belajar setiap masa. Bukan bila rasa perlu.

Rasulullah S.A.W bersabda : "Tuntutlah ilmu dari buaian hingga ke liang lahad"

--------------------------------

- Segala yang baik datang dari ALLAH, yang buruk dan kurang itu dari saya. Segala komen-komen yang membina dialu-alukan. Segala kelemahan dari penulisan saya harap dimaafkan. Diharapkan entri ini dapat memberi manfaat kepada para pembaca.

Assalamualaikum.
"Always remember ALLAH"

Tuesday, June 9, 2009

[ IMPIANA ]

Assalamualaikum...


" Walau apa pun impian anda, kami tunaikan dalam masa tiga bulan sahaja! "

Pembaca budiman,
Tertarik saya untuk berkongsi bersama anda mengenai sebuah novel yang cukup menyayat hati. Novel ini penuh dengan suspen dan debaran. Olahan ceritanya amat menarik walaupun gaya bahasa yang digunakan agak 'simple', yakni tidak ada banyak bunga-bunga bahasa. Penulis menyampaikan sesuatu maklumat directly. Walau bagaimanapun, tahniah kepada Ain Maisarah kerana dapat menghasilkan novel yang bermutu tinggi serta mempunyai banyak pengajaran yang tersurat dan tersirat.

Novel ini dimulai dengan perjumpaan bekas-bekas pelajar SMK Sri Bangsar, atau lebih popular dipanggil dengan 'reunion'. Dalam novel ini, tidak ada watak utama yang khusus. Semua watak kelihatan sama sahaja dari segi kekuatan sebutannya.

Antara bekas pelajar SMK Sri Bangsar ialah Shasha, seorang yang gemuk dan gempang, yang mempunyai berat lebih kurang 92kg. Seterusnya, Linda, seorang guru sekolah rendah yang mempunyai taraf hidup yang sederhana dan mempunyai tunang. Kemudian Nana, seorang yang mempunyai kulit hitam manis tetapi bermasalah dengan keluarga. Watak lelaki pula ialah Fahrin, seorang bekas atlit di SMK Sri Bangsar suatu masa dahulu dan agar diminati ramai. Telah pun berkahwin dengan Farah, juga bekas pelajar sekolah yang sama.

Watak antagonis pula ialah Mimi Monira. Seorang yang dahulunya amat gemuk sehingga digelar sebagai Mimi Badak Air ketika di sekolah dahulu dan sering diejek dan dihina oleh pelajar-pelajar SMK Sri Bangsar terutamanya kumpulan The Wannababes yang dipunyai oleh 7 pelajar perempuan yang cantik-cantik dan kaya-raya, yaitu Shasha, Linda, Nana dan 4lagi kawan mereka. Tetapi Mimi sekarang bertukar menjadi seorang yang mempunyai bentuk badan yang amat langsing sehingga dia digelar sebagai Mimi Pinggang Kerengga.

Kisahnya bermula dengan pertemuan bekas-bekas pelajar SMK Sri Bangsar di sebuah hotel. Di sana, mereka berkenalan-kenalan antara satu sama lain setelah 10tahun berlalu. Kehadiran Mimi Monira yang ramping amat mengejutkan semua yang hadir. Ramai yang bertanya akan perubahan yang berlaku pada Mimi, terutamanya Shasha.

Dari situ, Mimi memperkenalkan sebuah syarikat yang telah membantu dia dalam proses pelangsingan badannya, iaitu Syarikat Impiana. Mimi mengatakan syarikat ini mampu merealisasikan apa sahaja impian yang dihajati dalam masa 3 bulan sahaja.

Pulang daripada majlis itu, Shasha terus menerokai internet dan mencari laman web Syarikat Impiana yang telah diberikan oleh Mimi. Shasha syok dengan penerangan Mimi dan menjadi lebih tertarik bila membaca segala info dalam laman web tersebut. Shasha tanpa berlengah lagi, dia terus mendaftar namanya untuk merealisasikan impiannya, iaitu menurunkan berat badannya dari 92kg ke 50kg.


~ Segala Impian anda akan tercapai... Walau dengan apa jua cara sekalipun! ~

Diringkaskan cerita, Linda turut mendaftar untuk mendapatkan aset bernilai rm1 juta. Nana berdaftar untuk menjadi lebih cantik daripada kakaknya, Zana yang dikatakan mempunyai rupa wajah yang perfect. Fahrin, seorang perokok tegar, berdaftar untuk tidak merokok selamanya atas permintaan isterinya, Farah.

Semasa dalam proses perubahan ini, Shasha, Linda dan Nana telah terkeluar dari batas syariat. Bila mana mereka merasakan Impiana akan mampu merialisasikan impian mereka sehinggakan mereka lupa pada Tuhan yang Satu.

Walau bagaimanapun, setiap impian yang hendak dicapai akan ada ujian yang perlu ditempuhi sebagai balasan kepada impian yang dikejar/dicari. Ya! Begitu juga mereka. Impiana akan melakukan apa sahaja supaya impian pelanggan mereka tercapai.

Dipendekkan cerita,
Shasha terpaksa meringkuk dalam penjara selama sebulan setengah dan terpaksa melakukan exercise yang berat pada tempoh yang baki. Dan ayahnya menjadi taruhan jika dia tidak dapat melakukan kerja yang diberikan oleh Impiana pada masa yang ditetapkan.

Linda pula kehilangan kedua ibubapanya serta tunangnya dan juga kedua matanya sebagai pampasan kepada insuran yang bernilai rm1 juta.

Nana pula memiliki kulit kuning langsat tapi pada masa yang sama, kakaknya, Zana menjadi gila apabila dia tidak dapat menerima hakikat mukanya hancur akibat rancangan jahat Syarikat Impiana.

Fahrin pula dijadikan gila oleh Impiana dan kemudiannya dia dimasukkan ke Hospital Gila untuk selamanya kerana disitulah satu-satu tempat dimana dia tidak akan merokok untuk selama-lamanya.

Keempat-empat mereka menderita selepas 3bulan yang dijanjikan oleh Impiana. Shasha, Linda dan Nana segera ke rumah Mimi Monira untuk mohon penjelasan. Maka Mimi dengan kasarnya menjawab, "Ini sebagai dendam yang telah lama aku pendamkan semenjak kamu semua menghina dan mengejek aku ketika di sekolah sehingga aku dimalukan oleh semua pelajar dan sehingga aku dikeluarkan dari sekolah!"
Mimi Monira menyambung, "Inilah balasan bagi orang yang tidak tahu bersyukur. Tuhan telah memberikan pada mereka nikmat-nikmatNya, tetapi, mereka masih mahukan yang lebih!"
Sebelum Mimi meninggalkan mereka dalam kekeliruan dan penyesalan, dia mengatakan seorang lagi kawan mereka, Pa'ie juga baru sahaja mendaftar dengan Syarikat Impiana seminggu yang lalu. Impiannya ialah mahu menjadi popular sama seperti Mawi.

-Tamat-

Akan bersambung di IMPIANA 2.
(buku novel bahagian 2 belum lagi kupunya. Nanti belilah...hoho)
*p/s untuk mengetahui kisah ini sepenuhnya ? Belilah dan bacalah buku ini...^^

--------------------------

Pengajaran yang boleh dipetik :

1. Sentiasalah BerSYUKUR pada nikmat-nikmat yang telah diberikan oleh ALLAH.

2. Berpuas hati dengan apa yang dimiliki.

3. Jangan suka membuli dan menganiyai orang yang lemah.

4. Jauhi daripada sifat DENDAM.

5. Bantulah kawan yang dalam kesusahan.

--------------------------

Assalamualaikum...
"Always remember ALLAH"

Sunday, June 7, 2009

Kursus Bahasa Arab untuk ke MESIR ^^




Assalamualaikum

saya baru sahaja kembali dari Kursus Bahasa Arab...
yang diadakan selama 2 minggu + sehari = 15 hari... hoho

kursus ini tamat pada 6Jun (yakni semalam)
hari ini, sukacita saya untuk berkongsi pengalaman sepanjang saya berada di kursus...

Kursus ini bermula 23 Mei...
pemergian saya ke sana dengan penuh keazaman, yakni ingin memulakan bicara menggunakan bahasa Arab. Maklumlah, duduk di rumah tidak ada insan yang boleh berbalas-balas ucapan dalam bahasa Arab. Di sana, saya yakin yang saya akan mampu belajar dan bercakap bahasa Arab dengan lebih baik. InsyaALLAH.

Ayah saya bersama Ibu (atau gelarannya "Umi") menghantar saya ke YIK (Yayasan Islam Kelantan), lokasi untuk kursus ini. Penghantaran Umi dan Ayah ini sekali gus menghalang saya daripada membawa kereta ke kursus dan sekali gus menghalang saya daripada pulang ke rumah sepanjang kursus dijalankan. Ini adalah sebahagian rancangan saya, untuk membiasakan diri ini untuk hidup berdikari dan jauh dari ibubapa. Terima kasih kepada Umi dan Ayah kerana telah bersama-sama menjayakan niat murni saya ini... hoho

Setibanya saya di YIK, kelihatannya saya antara peserta yang terawal yang tiba. Jam telah menunjukkan 8.30pagi, yakni tempoh pendaftaran. Tapi, peserta yang tiba tidak begitu ramai. Mungkin mereka terlewat ? Atau sengaja lewat ? Manusia masa kini. *huh*

Selepas pendaftaran, kami diberi taklimat. Diberi serba sedikit tentang peraturan dan perjalanan kursus ini. Antara peraturannya ialah peserta hendaklah bercakap dalam bahasa Arab 100% sepanjang tempoh kursus, tidak kira sesama peserta atau tenaga pengajar, menanya ataupun menjawab. Tenaga pengajar juga akan memberi kuliah dalam bahasa Arab. Ah ? ini betul-betul menyeksakan. Tapi, inilah yang saya nantikan. "The world of Arabs"... hoho

selepas itu, kami dibahagikan kumpulan, diberi tempat penginapan, dan apa-apa yang patut. Alhamdulillah, saya sebilik dengan rakan-rakan yang *mantap* kata orang. Ada pelajar yang bijak dalam Arab, ada yang 'kaya', ada yang suka buat lawak, dan ada yang hensem (saya la tu) hoho... 4 orang sebilik.

Di dalam program kursus ini, banyak yang saya pelajari. Persahabatan, Pendidikan, Komunikasi, Perbezaan Pendapat, Persefahaman, Gurau Senda, Penjagaan Waktu, Perkongsian Pengalaman Hidup, Kebahagian, Kesedihan, Pertukaran Nombor Telefon, Perkenalan Baru, Perbahasan, Kegembiraan, dan banyak lagi.

Dalam kursus ini, ada pelbagai program menarik yang disediakan. Antaranya Dialog, Berkhutbah, Bercerita, Kerja Berkumpulan, 'Oral Speaking', Kuliah dan macam-macam lagi dimana semuanya dalam bahasa Arab. Ya, Bahasa Arab. Dengan program-program yang disediakan, saya dapat lagi memantapkan penggunaan bahasa ini dengan lebih fasih. Alhamdulillah.


~ Kuliah ~


~ Dialog dalam bahasa Arab ~


~ Pengajian dalam bahasa Arab ~


~ Berkhutbah dalam Arab ~

Pada malam hari pula, selepas solat Maghrib berjemaah, akan diadakan kuliah Maghrib. Peserta-peserta terpilih akan memberi kuliah mereka masing-masing. Dari sini, peserta dapat mempraktik diri mereka untuk memberi ucapan di hadapan orang ramai. Kuliah-kuliah atau dipanggil 'Tazkirah' yang diberi memang 'enak-enak' semuanya.

Program bermula seawal 8.00pagi hingga 10.30malam dengan selang beberapa masa antara tempoh itu. Memang meletihkan bagi mereka yang datang untuk bersuka-suka. Tapi, bagi saya, ini amat sempurna. Peserta-peserta sering berkejar ke sana ke mari untuk ke kuliah yang bermacam-macam. haha !!! "This so fun !"

Kursus ini diakhiri dengan program 'Oral Speaking' dalam bahasa Arab. 4Kumpulan, 4persembahan. haha. macam-macam ragam ada. ^^

~ Oral ~

Selepas itu, majlis penutup diadakan. Ada ucapan. dan akhir sekali, masa yang ditunggukan oleh para peserta, yaitu pembahagian sijil dan hadiah. 3 Pelajar terbaik dipilih :
1. Junaid
2. Mohd Faiq
3. Ahmad Syakir
Tahniah diucapkan kepada mereka bertiga, teruskan berusaha berbahasa Arab. Dan kepada yang kurang berjaya (termasuk saya), jangan berputus asa. Kejayaan bukanlah untuk 2 minggu sahaja. Tetapi, untuk selama-lamanya. Dan kejayaan yang paling besar ialah *SYURGA*.

Selepas itu, peserta-peserta dibenarkan pulang kerumah masing-masing.
Assalamualaikum...

-------------------------

Pengajaran yang diperolehi daripada kursus ini :

1. Niat
Sentiasalah betulkan niat anda. Jikalau tidak, anda akan tewas dalam perjuangan. Dalam kursus ini, ramai pelajar yang ponteng kelas kerana kepenatan pada pertengahan kursus. Ramai juga pelajar yang pulang ke rumah walaupun telah dilarang berbuat demikian. Ini berlaku kerana mereka datang bukan kerana untuk belajar, tetapi untuk bertemu rakan, untuk mengisi masa lapang, untuk bersuka-ria, untuk keluar dari rumah dan 1001 alasan lagi. Jikalau niat mereka betul yakni belajar kerana ALLAH, sudah pasti keadaan ini tidak akan berlaku.

2. Persahabatan
Di kursus ini, pelbagai ragam peserta yang boleh dilihat. Ada yang cergas, ada yang lembab. Ada yang kuat berbicara, ada yang pendiam. Ada yang bijak, ada yang lemah. Ada yang rajin, ada yang suka ponteng. Macam-macamlah katakan. Oleh itu, seseorang haruslah pandai memilih kawan yang sesuai, yaitu kawan yang suka berusaha di jalan yang benar, yakni belajar kerana ALLAH. Begitu juga dengan saya. Saya telah menemui banyak rakan-rakan dengan pelbagai macam sifat dan gaya. Inilah keindahan dalam persahabatan. Yang kuat membantu, yang lemah dibantu. InsyaALLAH semuanya akan berjaya bersama-sama.

3. Kekuatan
Kekuatan fizikal, mental dan rohani. Dengan fizikal sahaja, peserta hanya kuat bersukan sahaja, tetapi lemah dalam menghadiri kelas-kelas pengajian kerana kepontengan. Dengan mental sahaja, peserta akan tidak berjaya untuk menghadiri kuliah-kuliah yang banyak kerana kekurangan tenaga. Dengan rohani sahaja, peserta hanya akan suka belajar sahaja, tetapi sukar untuk mengamalkannya kerana kekurangan tenaga luaran dan dalaman. Oleh itu, setiap dari kita haruslah memiliki ketiga-tiga kekuatan ini. InsyaALLAH kita akan berjaya.

4. Kesabaran
Orang yang kurang sabar sukar untuk berjaya. Mungkin juga tidak akan berjaya. Hanya mereka yang mempunyai kesabaran yang kuat akan berjaya mengharungi pelbagai macam halangan dalam menempuh dugaan hidup menuju kejayaan abadi. Ketahuilah olehmu, bahawa kejayaan akan datang selepas kamu berjaya harungi halangan yang telah ditetapkan olehmu. Maka bersabarlah! Sesungguhnya ALLAH menyukai orang yang sabar.

5. Kejujuran
Sifat ini adalah amat penting. Lebih-lebih lagi dalam persahabatan. Orang yang tidak amanah biasanya akan dicemuh dan dihina. Dan yang lebih teruk lagi, akan kehilangan kepercayaan orang lain keatasnya. Alhamdulillah, sepanjang kursus ini, saya mendapati 'roomates' saya semuanya boleh dipercayai. Begitu juga dengan 'classmates' saya dan kawan-kawan saya yang lain. Saya juga ingin berterima kasih kepada mereka kerana percaya akan saya

-------------------------

Akhir kata,
"Hidup ini tidak seindah yang kamu impikan"


Assalamualaikum.

A New One

Assalamualaikum...

ini blog versi baru... :)
Semoga Gembira... hoho ^^
There was an error in this gadget