Pages

Tuesday, February 8, 2011

Gambar: Suntikan kematian? Atau kehidupan?

 Assalamu'alaikum.

Siapa suka disuntik?
Si anak kecil akan menangis,
tapi si ibu tetap kuat memegang,
lengan milik si kecil yang mulus lagi lembut itu,

kerana si kecil tidak tahu,
tapi si ibu amat mengerti,
suntikan itu amat bermakna,
untuk kesihatan si anak.

Siapa suka disuntik?
Sakit, pedih, seksa, menderita!

--------------
Ustaz Hasrizal,
ketika mengutus emel kepada seorang teman rapatnya,
dia dengan hati berdebar-debar (aku kira) menaip:
"Sahabat, ketahuilah nasihat dari seorang teman terhadap sahabat yang paling dia sayang adalah satu perkara yang paling menyakitkan. Tapi ketahuilah, sesungguhnya dia lakukan demikian kerana dia mencintaimu. Dan aku lakukan ini semua kerana aku mencintai mu..."

------------
Terima kasih kepada,
Dr. Abdul Bari,
lecturer of Introduction to Fiqh,
atas nasihat dan tunjuk ajar,
yang pedih untuk didengar,
tapi amat besar nilainya,
pada siapa yang melihat dari kaca mata Akhirat.

Aku terfikir,
mampukah aku memikul bebanan itu?
Sungguh,
aku kagum melihat kehebatan mu,
guruku, ayahku.

Katanya:
"Student sekarang dah tak de pendirian! Bercakap ikut sedap hati sahaja. Tu lah sebab Umat ISLAM berpecah, sebab mereka buat apa yang mereka sendiri tidak faham. Orang suh pergi library, mengkaji tak nak! Tahu taqlid sahaja. Dah la tak tahu yang mereka tu sedang bertaqlid tanpa ilmu!"
- Rumusan dari kata-katanya -

Seorang da'i (yang pura-pura da'i), akan berkata dalam hatinya:
"Kami sibuklah, dengan kerja-kerja dakwah, tarbiyyah, akademik lagi dan macam-macam. Mana ada masa untuk ke library!"
atau
"Apalah guru ni. Cukuplah dengan halaqah, dah dapat banyak input pun yang kami dapat. Ustaz mana tau! Kami ni sibuk, pagi petang siang malam, asyik dengan urusan dakwah kami! Ustaz tahu masuk kelas dan mengajar sahaja!"
~ na'uzubillah min zaalik (moga kita dijauhkan) ~

Orang da'i (yang hakikatnya), akan berkata dalam hatinya:
"Ya ALLAH! berkatilah masaku, agar aku mempunyai masa yang mencukupi, untuk melangkah kaki ini ke library. Sungguh, aku malu jika aku tidak dapat menunaikan wasiat dari guruku ini."

Suntikan kematian? atau kehidupan?

Tarbiyyah mengatakan:
Orang tarbiyyah akan pandai mengurus waktunya!

wahai diri yang mengaku dirinya da'i,
Di mana maruahmu di hadapan ALLAH?

wahai diri yang tidak mahu menjadi da'i,
Di mana kedudukanmu di hadapan ALLAH?

 Assalamu'alaikum.
"Always remember ALLAH"

0 yang kongsi idea:

There was an error in this gadget