Pages

Friday, August 6, 2010

Lesson 2 : Wow! Rumput ?

Assalamu'alaikum.

Buat para pembaca blog ini,
dah lama tidak bersua bukan?
Semoga kita tetap berada dalam Rahmat-Nya dan di bawah penjagaan-Nya...  Ameen...


--------------

"Hamidi, lama tak update blog!"
Aku tersenyum, tanpa membalas.
Ternyata blog aku masih lagi dijenguk oleh beberapa teman,
terharu rasanya. : )

Sebenarnya dah lama ingin saya postkan entri baru,
baru-baru saya dah bersemangat untuk mengupdatekannya,
tapi,
ternyata rancangan Allah yang Maha Hebat,
yang tidak dapat diketahui Hikmat-Nya oleh orang2 biasa,
melepasi dgn mudah rancangan yang dibuat oleh saya,
laptop saya tidak dapat meng-online.

Oleh itu,
saya terpaksa tunda sekali lagi hajat saya itu,
Allah-lah tempat saya berlindung dari segala buruk sangka terhadap-Nya.

------

Saudara seperjuangan sekalian,
sekarang 12.49pm hari Jumaat,
beberapa minit lagi akan dilangsungkan solat Jumaat,
aku terpaksa mengambil masa ini,
kerana masa amat-amat terhad bagiku,

Jadi,
mungkin entri kali ini akan terdapat,
cacat celanya kerana,
tanganku menaip sahaja,
untuk mengejar masa,
Maaf.

-----


Sekali lagi,
aku meluangkan masa dengan teman baruku, 
DAUS.

bersembang,
akan kehebatan kehidupan alam yang luas ini,
sekali gus,
menambahkan lagi kepercayaan kami,
tentang bahawa Allah tidak menciptakan sesuatu dengan sia-sia.

Jadi apa yang kami bincangkan kali ini?
RUMPUT!

Wah! betul ker?
Apa hebatnya rumput itu?
Nak kongsi bersama-sama kami tak?

Mari saya menyalin kembali perbualan kami,
menerusi sistem pesanan ringkas (SMS),
JOM!

----

UNTUK PERHATIAN!
warna ini : Penulis,
warna ini : Teman Penulis (Daus).

---

Assalamu’alaikum, mcm mn kehidupan?

- Wa’alaikumussalam... Hehe.. Bley la, agak sukar nk idop..

Apa y sukar?

- Hek.. Nk crik duit tok trus an kehidupan.. Sy kt sni mengharap an bdan jew.. Sy skit xley krje, bley xley kejew duit kurang, kalu sy shat lry krja, ad la duit.. he

Knp harapkan badan? xharapkan Allah? kan Allah Maha Membantu?

- A’ah an? Btol gak 2h.. Tpi klu bdan da skit cm ne nk krje? Xkrje duit xad la..

Pernah tgk rumput?

- Pnah2.he

Kat mn tu?

- Kat bumi dan ditanah...

Tu jwpn umum. Spesifikkan sikit.

- He.. Enth la, sy pon xtau...

Daus sakit badan kan? bkn otak. tentu blh fikir. lg pun Daus org y sukar menjelajah, patutnya blh jwp soklan ni. Cuba!

- jwpn nye padang bola..Btol x?

Btol! tp papa kata piker y sedikit LUAR BIASA. Slain pdg bola?

- Sawah padi kew? Mf la, sy neh kdang2 lmbt skit nak piker, he.. Tpi sy cube.

TU y Islam nak. ttp berusaha walaupun sukar. cuba & trus cuba. rumput ada kat pdg bola, sawah, kat bndr, kat kg, kat Ms, kat Jpun, kat Amerika, kat Oasis (tnh subur kat pdg pasir), kat umah kita, kat tmpat kita keje. Masa? pagi, petg, mlm, panas, sejuk, n so on. rumput sntiasa ad kat mn2 & bla2. Btol x?

- Btol.. Jdi pe yg prlu dlm idop kita ad lah usehe..

Apa usahe y rumput tlh bt? shggakan Daus kata mcm tu?

- rmput 2h b’usehe tok idop.. Tol x?


Aku tersenyum,
melihat karenahnya,
yang tidak berhenti-henti usaha untuk menjawab,
kesian rasanya...

Aku menamatkan perbincangan kami dengan satu mesej terakhir,
dengan :

Btol! tp ape kta kita piker ssuatu yg LUAR BIASA. Rumput tu hidup d mn shj. xkira di kg @ bndar, xkira d ngara sndiri @ ngara org, xkira d tmpat pnas @ sjuk, xkra d tmpat rmai org @ x. y pnting dia trus hidup, dn trus mmbiak, walaup pnah dmesin, dicabut, dipijak, dia ttp trus mmbiak... Mcm mn dia dpt trus mmbiak?krn dia yakin dia xkeseorangan. Dia ada Allah. dia tau y Allah cipta dia. Allah psti xakan tggalkan hamba-Nya. Pasti! oleh itu, dia dpt kkuatan, utk bina 1 kwsn y mn, dimana sj manusia ada, di situ psti ada rumput... Krn dia ingin bg tau kita, y sering lupa pd Allah, supaya jgn berputus asa. Trus, dan trus berjuang. krn Allah ada. dan Allah pasti bantu. Sakit adalah ujian Allah, krn DIA mahu lihat adakah hambaNya igt pd Nya, atau trus brkata : “Aduh sakit!” shgga lupa pd Allah? ... TIdakkah kita sering lihat rumput jg kdg2 disakiti? tp rumput xpenah putus asa, krn dia tau putus asa xakan bantu dia. Jd apa dia bt? Trus & trus membiak... tnpa knl erti jemu, bosan, sakit. y pnting, manusia dpt menikmati kehijauan alam. dan itulah tugasnya drpd Allah. Kita? apa tugas kita? Belajarlah dr rumput.


Wallahua'lam...

----

Dialog ini telah di-copy paste-kan dari simpanan penulis,
tidak sempat untuk saya mengeditkannya,
kerana solat Jumaat dah semakin mendekat,
maaf jika ada ejaan yang sukar dibaca,
maaf jika ada sesuatu yang tidak sesuai dimasukkan,
apa-apa pun, bolehlah bantu saya untuk memperbaiki lagi tulisan ini,
Terima kasih wa Syukran saya dahulukn.

1.04PM,
nampaknya aku harus berhenti sekarang,
insyaAllah akan saya memperbetulkan kembali tulisan ini,
Do'akan saya,
Do'akan saya,
Do'akan saya.

Saya tutup dgn 2 perkara:
1. Apa pandangan kamu tentang rumput?
Jawapanku: Wow! Rumput? Hebatnya!

2. Firman Allah :
"Wahai orang yang beriman, diwajibkan keatas kamu untuk berPUASA sepertimana diwajibkan keatas mereka sebelum kamu. Moga-moga kamu (menjadi orang) yang bertaqwa!"
(Surah Al-Baqarah)


SELAMAT MENYAMBUT RAMADAN AL-KAREEM...
Bestnyer kan?

Assalamu'alaikum...

"Always remember ALLAH"

2 yang kongsi idea:

adysuR said...

Alhamdulillah. Ter-update sudah =)

Allah tidak menciptakan sesuatu yang sia-sia kan.

Al-Fakir Hamidi said...

-adysuR

Alhamdulillah...
dgn Izin Allah, Tuhan Sekalian Alam...

yup, tdk ada yg sia2!!! PASTI!

There was an error in this gadget