Pages

Wednesday, November 2, 2011

"Kenapa Aku perlu merahmatimu?"

Assalamu'alaikum.

(mood exam sudah hilang. bukan kerana exam sudah tamat, tapi kerana hati ini sudah hilang 'kecintaan' padanya. entah kenapa, tapi hanya satu yang saya tahu, saya BUKAN hamba exam!)

(mencuri sedikit masa, berehat dari membaca tak habis-habis. heh...)

~ indah kan alam ini? Alangkah indahnya, jika mereka mengetahui bahawa Islam itu lebih indah dari ini! ~


Pernah seorang kawan bertanya:
"Kenapa kita harus hidup kerana orang lain,
sehingga kita terpaksa menderita"

Saya tidak tahu menjawabnya.
Tapi, keadaan mendesak ketika itu,
maka lantas saya merespon:

"Kita hidup kerana orang lain,
bukan semata-mata kerana mereka.
Tapi kita lakukan kerana mereka,
agar di 'hadapan' Allah nanti,
bila mana kita disoal oleh-Nya,
kita menjawab:

Ya Allah,
Aku telah hidup untuk membawa mereka mengenali-Mu.
Maka, rahmatilah mereka, dan rahmatilah aku."

----------------------

Hidup kita sekejap sahaja.
Dan kita tidak mengetahui,
apakah kita mati dalam baik-baik,
atau mati dalam durhaka pada-Nya.

Jadi,
kita 'membina' manusia,
membawa mereka mengenali-Nya,
agar di SANA kelak,
mereka menjadi asbab 'keselamatan' kita.

7 golongan yang berjaya duduk di bawah Naungan-Nya kelak,
antaranya adalah:
- Pemimpin yang adil
- Bertemu, berpisah kerana Allah
- Sedekah tanpa diketahui orang lain
- Lelaki yang menolak tawaran zina kerana Allah

Empat dari tujuh golongan ini,
adalah melibatkan manusia lain.

Jadi,
'binalah' mereka,
agar memahami realiti dunia.

'Binalah' mereka,
kembali kepada Islam yang benar.

'Binalah' mereka,
agar mengenal si Dia.

Agar bila kita pulang ke 'kampung' nanti,
kita punya jawapan di hadapan si Dia,
jawapan kepada persoalan:

"Kenapa Aku perlu merahmatimu?"

----------------------

Pembaca sekalian,
jadikanlah exam anda,
sebagai penyebab anda meraih Cinta-Nya,
menggapai kasih ibu dan ayah mu,
 kekuatan untuk guru mu,
dan penghormatan dari kawan dan lawan mu.

Bukanlah exam itu,
menghancurkan mu,
di dunia, apatah lagi di Akhirat,
gara-gara kebodohan mu,
yang tersangat bodoh itu!

Satu perenungan,
di musim exam!

Ayuh!
Maju Islam dengan pelajar Deen List!


Assalamu'alaikum.
"Always remember ALLAH"

0 yang kongsi idea: