Pages

Sunday, May 8, 2011

Keluarga ber-TARBIYAH

Assalamu'alaikum.

Salam Sejahtera,
buat semua pencinta Tarbiyah,
juga buat yang susah payah menjaga kesucian Tarbiyah,
dan lebih-lebih kepada mereka yang berpeluh menyebarkan Tarbiyah!


Alhamdulillah,
segala kepujian,
adalah hak milik mutlak Allah,
Tuhan sekalian alam semesta.

Semalam,
sempat saya berborak-borak dengan ibu saya,
bukan sembang kosong,
tapi berbual-bual yang berisikan ketulan emas,
satu perbualan yang akan mengugat kestabilan rumah tangga kami.
Sungguh,
saya begitu gembira sekali semalam.

Semalam,
saya memperkenalkan kepada ibu saya,
istilah yang biasa kami gunakan dalam dunia Tarbiyah,
Ikhwah dan Akhawat.

Owh!?

Semalam,
sebelum istilah ini dijelaskan kepada ibu saya,
kami ada berbual-bual sedikit,
mengenai perancangan perkahwinan saya. Ops...

Semalam,
sebelum sembang mengenai Baitul Muslim saya ini,
saya ada meluahkan sedikit masalah yang saya hadapi kepada ibu saya.

Dan jawab ibu saya selang beberapa minit,
"Betullah apa yang umi dengar,
orang muda yang berumur dalam lingkungan umur 20 hingga 25 tahun,
mereka memerlukan seseorang untuk melemparkan rasa kasih dan sayang."
Ops... untuk sekalian kalinya.

Apa masalah yang saya hadapi?
Biar ALLAH yang Maha Mengetahui sahaja tahu.

----------------

Semalam,
selepas ibu saya sebut istilah Ikhwah dan Akhawat dengan penuh kekok.
saya mengambil laptop saya dan menuliskan besar-besar istilah itu,
agar mudah ibu saya menghafalnya.
Dan akhirnya,
ibu saya dapat menyebutnya dengan pronounciation yang mantap!

Kemudian saya ada menceritakan kepada ibu saya,
bagaimana proses perjalanan awal perkahwinan antara Ikhwah dan Akhawat,
yang mana awal perkenalan antara dua orang insan ini adalah melalui perantaraan ustaz.

Ibu saya begitu berminat sekali,
dan dia juga berkongsi beberapa cerita mengenai perkahwinan beberapa saudara saya.
Gembira mendengarnya.


----------------------

Kemudian,
saya memberitahu kepada ibu tercinta,
bahawa bila mana seseorang itu menyertai Tarbiyah,
kita tak perlu lagi memikirkan hal pasangan kita,
kerana pada waktu itu,
kami diajar dan ditarbiyah untuk mempercayai,
dengan sepenuh hati bahawa jodoh itu ALLAH yang tentukan.

Maka kami tidak perlu risau akannya,
dan kami tidak perlu sibuk mencari dan ber-couple,
kerana jika kami mahu berkahwin,
kami hanya memberitahu ustaz kami,
dan menyatakan ciri-ciri pasangan yang kami hendaki,
maka si ustaz dan ustazah akan mencari pasangan yang paling sesuai untuk kami,
insyaALLAH.

Begitu mudah kan?
Ibu saya teruja sekali mendengarnya.

-------------------

"Adik (merujuk kepada saya), kalu ada apa-apa yang tak kena dengan keluarga,
Adik kena tegur la. Sebab keluarga kita tak tahu apa-apa pasal ini,
kadang-kadang yang kita buat tak kena pada Islam."
Ibu mengadu pada saya,
agar lebih sensitif kepada keluarga.

Saya senyum mendengarnya.
Dan perlahan-lahan saya berkata kepada bonda kesayanganku,
"Sebenarnya Adik pun tengah usahakan juga,
cuma sedikit-sedikit.
Sebab kalu kita mengubah seseorang secara mengejut,
ia akan memburukkan keadaan pula.
Ada satu buku yang mengajar kita bagaimana nak menarik hati manusia,
yaitu 'Bagaimana Menyentuh Hati' oleh Abbas Asisi."


Saya kemudiannya menunjuki ibu e-Booknya,
dan kemudian saya memberikan beberapa contoh hendak menyentuh hati manusia.
Dan ibu saya kelihatan gembira dengannya,
dan juga memberi respon yang menggalakkan.

--------------------------

"Rupanya bagus juga Usrah ini yer!
Rugi sapa-sapa yang tak join Usrah."
Ibu saya memberi komentar selepas kami berbincang panjang mengenainya.
Saya hanya mampu mengukir kegembiraan dalam hati ini.

"Patutlah Abe suruh Ahmad join Usrah time sekolah dulu."
Oh!?

Sepertinya saya tidak mengetahui akan itu,
saya ingat Ahmad (abang setahun lebih tua dari saya) memang masuk Tarbiyah,
atas minat sendiri,
atau ajakan teman.

Tapi tak sangka pula,
semuanya bermula dengan ajakan dari Abe (abang sulung saya).
Haha.
Saya gelak sorang-sorang dalam hati.

------------------

Mungkin ramai yang tidak mengetahuinya,
begitu juga dengan diri saya.

Pada awalnya,
saya tidak mengetahui bahawa keluarga saya begitu unik sekali,
tak akan dapat digambarkan oleh kata-kata,
atau khayalan yang biasa-biasa,
tapi itulah realitinya.

Setelah lama saya berada dalam dunia Tarbiyah,
dan juga belajar mengenai sedikit sebanyak mengenai Jama'ah,
yang berada di semenanjung Malaysia ini,
saya dapat tahu banyak perkara akan keluarga saya.

Rupa-rupanya,
Ayah saya mengikut Tarbiyah HALUAN,
Abang Sulung saya (Abe) pula pengasas Tarbiyah PAS di UNITEN 11 tahun lalu,
Ahmad (Abang ke-7 saya) pula menyertai Tarbiyah JIM sejak di bangku Menengah lagi,
dan saya pula bersama-sama dalam dunia Tarbiyah 2 tahun yang lalu,
dalam satu jama'ah yang tak perlu saya nyatakan di sini.
hehe.

Kami berada dalam Jema'ah yang berlainan,
tapi masih dapat hidup dengan harmoni,
tiada cela-mencela antara kami sekeluarga,
tidak pernah kedengaran,
"Hamidi, nape tak ikut HALUAN?
Bahaya tau jema'ah ini dan itu!"


atau
"Ayah, ikutlah PAS,
boleh sama-sama kita membentuh keluarga sakinah"


atau
"Abe, bila pula Abe nak mengasas Tarbiyah JIM kat UNITEN,
janganlah ikut Tarbiyah selain Jema'ah JIM!"


Tak!
Itu tak berlaku di dalam keluarga saya!
Tak!

Kenapa?
Kerana kami betul-betul memahami,
bahawa yang menyatukan kami adalah TARBIYAH itu,
bukannya JEMA'AH!

Kami sedar (atau mungkin tak),
bahawa Tarbiyah mengajar kami untuk membawa Islam,
bukan membawa nama Jema'ah.

------------------------

Kini,
Abe membawa Tarbiyah PAS di tempat kerjanya.
Ayah pula sekarang berjinak-jinak untuk menjadi Naqib HALUAN di kampung saya,
dan Ahmad pula sedang berusaha mengembangkan sayap Tarbiyah JIM di universitinya,
dan saya ada cita-cita tersendiri!

Ayah  saya banyak meminta padangan dari saya,
bagaimana hendak memulakan sesebuah Usrah?

Jika saya mahu,
boleh sahaja saya menutup mulut,
dengan niat tidak mahu membesarkan Jema'ah HALUAN,
di kampung saya.

Tapi tidak!
Tarbiyah mengajar saya untuk bersikap adil,
untuk mengajar manusia cara untuk mengajar manusia lain,
agar mereka memahami Islam itu Syumul.

Oleh itu,
saya dan ayah berkongsi ilmu dalam bab-bab ke-Usrah-an.

Ada juga saya bertanya pada Abe,
bagaimana dia membuat modul Tarbiyah ketika di UNITEN dulu,
dan Abe mencerita apa asas-asas yang perlu ada dalam sesebuah Modul Tarbiyah,
tanpa ada selindung.

Dan sudah tentu,
saya dan Ahmad juga sering berbual-bual mengenai Tarbiyah,
bagaimana kami dapat membawa Tarbiyah ke dalam keluarga kami.

Kami tak pernah bermusuhan antara satu sama lain,
apatah lagi kafir mengkafir antara jema'ah lain,
sepertimana yang berlaku pada mereka yang mentah,
yang anggap diri mereka itu suci dalam Jema'ahnya,
hingga sanggup mengkafirkan Jema'ah lainnya!

--------------------

Berbalik kepada cerita semalam,
cerita perbualan antara saya dan umi.

Hingga 1 jam lamanya pebincangan kami,
dan akhirnya saya menyatakan cita-cita saya kepada umi,
"Satu hari nanti,
jika berkesempatan,
Adik bawa Umi, Ayu (adik saya) dan Nurin (kakak saya),
untuk join Usrah ini."


Ternyata ibu saya sungguh gembira,
dengan idea dan impian saya itu,
dan tidak sabar untuk menunggu saat itu.!

"Dan suatu hari nanti,
harap-harap semua keluarga kita akan masuk Tarbiyah."
Saya menambah.

-------------------------------


Ketika mana orang ramai,
tergila-gilakan mempertahankan Jema'ahnya,
kami pula dapat hidup harmoni dan bahagia dengan satu persamaan,
yaitu TARBIYAH!

Walaupun bukan semua ahli keluarga saya masih belum bersama Tarbiyah,
tapi ayah, Abe, Ahmad dan saya,
serta dengan sokongan dari Umi (yang masih belum bersama dalam Tarbiyah),
kami akan berusaha untuk menjadikan keluarga kami,
keluarga ber-TARBIYAH,
bukan keluarga ber-JEMA'AH!

"Mimpi Hari Ini, adalah kenyataan Hari Esok!" -As-Syahid Hassan Al-Banna


Seterunsya,
saya bercita-cita,
agar kampung saya menjadi kampung yang ber-TARBIYAH,
dan diteruskan dengan daerah yang ber-TARBIYAH,
dan diluaskan sehingga ke negeri ber-TARBIYAH,
dan membesar lagi ke negara ber-TARBIYAH,
berakhir dengan Khilafah Islamiyyah!

Saya yakin dengan itu!

Anda?


*sekejap lagi saya akan kembali ke UIA, Bumi Tarbiyah yang indah di Malaysia! insyaALLAH.

- anda yang bertarbiyah atau tidak atau akan bertarbiyah, diajak untuk sama-sama mengundi di birai kanan blog saya ini. Terima kasih kerana sudi meluangkan masa anda! -

"Always remember ALLAH"

4 yang kongsi idea:

Muhammad Syaakir said...

bahagia nya anta....
kim salam kat ayu ye.. hehehe...
gurau je.. jmpe d UIAM..
:)

Ibnu Ahmad Al-Asghar said...

fmly enta mcm drama nur kasih lah.. =]

Mohd Syukri said...

entry yg menarik..kelihatan keakraban sesama ahli keluarga anta.:)

Al-Fakir Hamidi said...

Assalamuálaikum semua...

terima kasih la. tak tau nak kata apa. huhu... sebab anda hanya mengomen ayat penyata, bukan soalan. so tiada soalan untuk ana jawab.

btw, jagalah hati kita, kerana kita ke Syurga dengan Rahmat-NYA...

Amin.

*Senyum sokmo...

Salam.

There was an error in this gadget