Pages

Sunday, August 30, 2009

Disebalik kisah IIUM

بسم الله الرحمن الرحيم.

الحمد لله رب العالمين.

الصلاة والسلام على أشرف الأنبياء والمرسلين.

Assalamualaikum warahmatullahi wa barakaatuh….

Terima kasih kerana sudi untuk melayari laman blog ini dan meluangkan sedikit masa untuk membaca entri-entri yang dipaparkan di dalam blog yang kurang sempurna ini.

InsyaALLAH, entri pada kali ini akan membahaskan antara sebab-sebab utama kenapa saya memilih IIUM sebagai pusat pengajian saya seterusnya. Segala yang ditulis di sini datang daripada ilmu penulis yang amat sedikit. Oleh itu, segala kekurangan dan kesilapan mohon dimaafkan. Sesungguhnya, ALLAHlah tempat sebaik-baik kembali.

ءانا لله وءانا ءاليه راجعون

Pendahuluan

Pembaca budiman sekalian,

Sering kali, apabila datang 2 pilihan, dimana salah satunya ialah pilihan yang akan membawa kita ke arah impian kita, kita akan segera memilih pilihan tersebut. Lebih-lebih lagi, kita sudah menunggu untuk satu tempoh masa yang lama untuk mengapai apa yang kita mahukan. Oleh itu, pabila dua pilihan ini datang, kita tanpa segan-silu, pastinya, memilih pilihan itu. Ditambah lagi keyakinan kita bahawa pilihan yang dipilih itu tidak memberi sebarang kemudharatan kepada kita (dengan bahasa lebih mudah, tidak mengandungi dosa). Dengan itu, kita akan membuat pilihan dengan terburu-buru kerana tidak ada perkara yang perlu dirisaukan.

Firman ALLAH s.w.t : “Boleh jadi sesuatu yang kamu benci itu amat baik untuk kamu dan boleh jadi sesuatu yang kamu sukai pula amat buruk untuk kamu. Allah Mengetahui sedangkan kamu tidak mengetahui.” [Al-Baqarah,2 : 216]

Tetapi, pernahkah saudara yang dikasihi teringat akan firman ALLAH di atas ? Pernahkah saudara berfikir sejenak memikirkan ayat di atas ? Apakah saudara membuat keputusan berdasarkan hawa nafsu semata-mata atau kerana impian saudara atau kerana apa ? Apakah matlamat atau impian saudara yang saudara sanjungi sangat itu ? Apakah matlamat hidup seorang Muslim sejati ? Adakah matlamat hidup saudara dan matlamat hidup Muslim adalah sama ? Adakah dengan membandingkan persamaan kedua matlamat ini membolehkan saudara mengatakan bahawa saudara ialah Muslim sejati ? Atau hanya manusia bertopengkan nama Muslim semata-mata ? Dan jikalau sama matlamat saudara dengan matlamat UTAMA Muslim (yakni manusia), adakah pilihan yang dibuat itu ialah jalan menuju ke arah matlamat tersebut ? Apakah matlamat hidup seorang yang bergelar manusia ?

Firman ALLAH s.w.t : “Dan (ingatlah) ketika Tuhanmu berfirman kepada malaikat: Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di bumi.” [Al-Baqarah,2 : 30]

dan Firman ALLAH s.w.t : “Dan (ingatlah) Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka menyembah dan beribadat kepadaKu.” [Adz-Dzariyat,51 : 56]

Apakah ini matlamat hidup saudara pembaca sekalian (peringatan untuk diri ini jua!!!). Kalau YA, Alhamdulillah.

(Tarikh dan hari yang dikemukakan mungkin lari daripada tarikh yang sebenar.)

Asalnya, saya sentiasa bercita-cita untuk melanjutkan pengajian saya dalam negara sahaja. Tetapi, bermula tahun 2008 (tahun saya menduduki peperiksaan STAM), saya mula tertarik untuk menyambung pengajian saya di Kaherah, Mesir dalam bidang Usuluddin untuk program Ijazah saya. Perasaan dan cinta saya kepada negara Mesir semakin hari semakin mendalam sehinggalah saya dapat membayangkan akan keindahan suasana Mesir di hadapan mata saya. Hari-hari nama Mesir akan menghinggap ke dalam minda saya. Perasaan ingin ke Mesir terus membara hari demi hari. Dari awal tahun hinggalah tahun berikutnya, yakni tahun ini. Genap satu tahun dan beberapa bulan, perasaan ini sampai kemuncaknya apabila saya telah selesai berdaftar dengan Yayasan Islam Kelantan (YIK) untuk menyambung pengajian di sana, siap dengan bayaran pendahuluan sebanyak RM500. Saya juga telah menjalani kursus Bahasa Arab Intensif selama 2 minggu yang dianjurkan oleh pihak YIK sebagai persiapan untuk pelajar-pelajar yang akan melanjutkan pengajian ke Timur Tengah. Bukan diri ini sahaja yang membayangkan bahawa saya akan meneruskan pengajian di Mesir, bahkan seluruh ahli keluarga saya, sanak-saudara, ustaz-ustazah, cikgu-cikgu, kawan-kawan apatah lagi, sudah pun menganggap bahawa saya adalah salah seorang pelajar Universiti Al-Azhar. Semua persediaan telah diatur dengan sempurna. Segala keperluan dicari dan didapati. Bak kata orang, sebut sahaja bila hendak berlepas ke Mesir!


Tujuanku

24 JUN 2009 (Rabu),

Hari yang penuh hikmah. Hanya ALLAHlah tempat kembali maksud semua dan segala hikmah akan segala sesuatu yang berlaku dan akan berlaku. Firman ALLAH s.w.t : “Dan mereka (manusia) itu pun merancang, dan Allah juga merancang; dan (ingatlah), Allahlah sebaik-baik perancang.” [Al-Baqarah,3 : 54]. Pada hari ini, keputusan mengejut terpaksa dibuat oleh saya. Suka atau tidak, itu bukan persoalannya. Masalahnya, adakah saya dapat menerima takdir yang telah ALLAH tentukan untuk saya ini?

Firman ALLAH s.w.t : “Sesungguhnya di sisi Allah pengetahuan yang tepat tentang hari kiamat dan Dialah jua Yang Menurunkan hujan dan Yang Mengetahui dengan sebenar-benarnya tentang apa yang ada dalam rahim (ibu yang mengandung) dan tiada seseorang pun yang betul mengetahui apa yang akan diusahakannya esok (samada baik atau jahat); dan tiada seorangpun yang dapat mengetahui di bumi negeri manakah dia akan mati. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Amat Meliputi pengetahuanNya.” [Luqman,31 : 34]

Sesungguhnya ALLAH itu Maha Mengetahui apa yang kita semua tidak ketahui. Salah satunya ialah ‘Takdir’ yakni Qada’ dan Qadar. Pada hari ini, saya terpaksa menerima hakikat bahawa saya tidak dapat lagi memenuhi impian saya untuk melanjutkan pengajian ke Mesir. Panjang cerita jikalau saya ingin menceritakan secara perinci. Tetapi, secara menyeluruhnya, saya melakukan ini semua (memilih IIUM untuk meneruskan pengajian saya dengan meninggalkan Mesir) kerana :

1. Tujuan hidup utama saya ialah untuk mencapai مرضات الله (Keredaan ALLAH)

2. Mencapai keredaan kedua ibu-bapa saya. Kerana Keredaan ALLAH terletak pada keredaan kedua ibu-bapa.

Oleh itu, apa sahaja akan saya lakukan untuk mencapai matlamat saya itu. Ramai orang berkata : “Hamidi, kamu ini terlalu mengikut kemahuan ibubapa kamu. Kamu tak ada kebebasan langsung untuk memilih dan mengikuti kemahuan kamu.!” Saya jawab : “Inilah pilihan saya! Saya yang memilih untuk mengikuti kemahuan mereka.” Memang tidak dinafikan kekadang saya berasa tertekan dengan ini semua. Tetapi demi ALLAH Yang Maha Mencipta, yang telah menciptakan saya, saya gembira lakukan ini semua, kerana saya gembira dan suka apabila dapat melihat kegembiraan yang lahir daripada wajah kedua ibubapa saya setelah saya dapat menunaikan impian dan kemahuan mereka. Semoga apa yang saya lakukan ini, dapat diikuti oleh anak-anak saya. Saya tidak mahu menderhaka kedua ibubapa saya, dan seterusnya anak-anak saya akan derhakai saya, dan seterusnya keturunan kami akan rosak disebabkan keegoan saya untuk berkorban demi kedua ibu-bapa saya.

Assalamualaikum...








"Always remember ALLAH"

2 yang kongsi idea:

m_far90 said...

assalamualaikumwarahmatullah...
dear dr(usuluddin)hamidi hussain..

sudah lamo entri ni ditulis...
ana leka nampaknya.... maaflaa ana jugak yang komen d cni.. tapi..ini:
"“Hamidi, kamu ini terlalu mengikut kemahuan ibubapa kamu. Kamu tak ada kebebasan langsung untuk memilih dan mengikuti kemahuan kamu.!” "... rasonyo buke kluar dari mulut ana deh....hehehe.... sbb ana x tau plak yang nta ikutkan keluarga.. ana tau setelah ana jumpa ng cg rosmaidah pada 9/9/09 brni kat sekolah.... tu pom xtau dr tulis dah artikel ni.... setakat ni duluw... laen2 komen menyusul kamudiam.....

m_far90 said...

oh... lupa... salam ramadhan kareem... dan selamat menyambut 'idulfitri 1430H... semoga kali ini menyerikan lagi kehidupan anta sekeluarga....
salam kemaafan tidak terhingga di atas segala kesalahan yang dilakukan samada sengaja atau tidak senagaja..daripada ana sekeluarga...
teruskan perjuanagan anta...