Pages

Monday, June 4, 2012

Kalau tetiba kita dapat F?

Assalamu'alaikum.

(credit to: toipilas)
Kalau tetiba kita dapat F, apa kita nak jawab depan Allah?
Tak ingin berbicara panjang,
cuma mahu copy and paste,
dari status saya di FB.

--------------

Kata2 popular di musim exam: "xpe gagal (atau dpt rendah) dlm exam, yg penting ilmu!"

Saya jawab: "kalau ko ada ilmu, tentu blh jwb exam dgn gilang-gemilang!"

Mrk kata lg: "xpe, yg penting ikhlas krn Allah."

Saya kata: "knp org ikhlas lbh teruk pncapaian mrk dr mrk yg xikhlas? Kalu btl2 ikhlas, tentu mrk itu org yg struggle btl2, krn itu ciri2 org ikhlas. Bila dh struggle btl2, patutnya result gempak!"

Mrk jawab: "nak bt mcm mana, dah takdir mcm ni. Terima je lah."

Saya kata: "jadi kau nk salahkn Tuhan krn takdir kau mcm tu?"

Mrk balas: "eh, mana ada! Kita brusaha, Allah tentukan! Kan ni basic tawakkal"

Saya jawab: "ok. kalu mcm tu, blh saya tnya kamu satu soklan simple, Apa usaha ko dr awal sem sampai skrg dlm konteks akademik?"

Saya pun diam. Berlalu pergi...
 
----------------
 
Allah berfirman,
dalam ayat yang biasa baca:
 
"Maka siapa yang berbuat kebaikan sebesar zarah, akan diperlihatkan (kerjanya),
dan siapa uang berbuat kejahatan sebesar zarah, akan diperlihatkan (kerjanya)!"
 
Al-Zalzalah: 7-8
 
Assalamu'alaikum.
"Always remember ALLAH"

1 yang kongsi idea:

adysuR said...

Kadang-kadang bagi sesetengah orang, tidak adil untuk kita menyalahkannya kerana gagal.

Untuk sesetengah orang, ada yang telah pun berusaha bersungguh-sungguh tapi Allah uji dengan kegagalan. Kerana insan itu takkan terlepas daripada diuji..seseorang itu mungkin senang dalam sesuatu perkara namun susah dalam perkara yang lain.

Apabila kita berada di posisi yang melihat, kita jangan cepat menilai. Kita bukanlah yang Maha Mengetahui.

Tetapi apabila kita berada di posisi yang mengalami, kita perlu cepat menilai. Di mana dan bagaimana diri kita.

:)