Pages

Thursday, March 8, 2012

Suratan Takdir dan Blog dan Kehidupan

Assalamu'alaikum.


Dalam kelas Falsafah,
sekejap tadi,
kami belajar puak Qadari.

Mereka percaya,
bahawa manusia ada free-will.
Dan ketuanya adalah Hasan al-Basri.

Mereka menentang,
golongan yang sering mengatakan:
"Ini semua suratan takdir!"

Akhir sekali,
pemerintah memerintah dengan zalim,
dan berkata:
"Ini semua kehendak Tuhan."

Seorang pelajar malas,
dan gagal dalam peperiksaan,
dan berkata:
"Dah ini takdir aku, macam mana nak buat."

--------------------

Blog ini dah lama tak update.
Adakah ini takdir?
Er...

-------------------

Ketika saya kecil,
saya terkadang,
menyalahkan takdir.
Kerana dilahirkan,
sebagai manusia abnormal.

Hari ini,
baru saya tahu,
kenapa saya dilahirkan begitu.

Moga Allah,
memaafkan kejahilan kita semua.

-----------------

Jika takdirmu teruk,
tetaplah berdoa,
moga Allah mentakdirkan kamu,

MATI
dalam mati yang baik.

Takdir buruk di dunia,
terlebih lebih lebih baik,
daripada ditakdirkan buruk di Akhirat.

----------------

Akhirnya,
lecturer kami mengatakan,
mereka yang sering 'berlindung' di sebalik kalimah takdir ini,
sering terlupa,
bahawa Allah berfirman:

“Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib suatu kaum kecuali kaum itu sendiri yang mengubah apa apa yang pada diri mereka ”
[QS Al-Ra'd, 13:11]

Semoga Allah,
memaafkan segala kebodohan kita.
Dan dengan pemaafan itu,
Allah memberi takdir yang baik untuk kita.

sama-sama kita doakan.
Insya-Allah.

p/s: antara takdir kamu dengan takdir rakyat Palestin atau Syria, yang mana lebih teruk?

Assalamu'alaikum.
"Always remember ALLAH"

0 yang kongsi idea: