Pages

Tuesday, June 22, 2010

Tazkirah Pagi!

 Assalamualaikum.

Salam Selamat dan Sejahtera buat para pejuang Islam,
semoga sekalian dalam penjagaan Allah, Tuhan semesta alam.


Pagi.
Selamat aku menunaikan solat Fajr,
bersama para jemaah yang setia dengan-Nya,
aku menoleh ke Timur,
tempat terbitnya Fajar,
"Wah, Indah sekali!"
Hatiku kagum.

Tiba-tiba aku terkesima,
melihat awan hitam melindungi sinar mentari,
umpama titik-titik hitam menyelimuti hati suci,
aku termenung,
"Allah tidak menciptakan sesuatu melainkan padanya ada hikmah."
Aku akur.

Sesudah itu,
aku mengalih pandangan ke Barat pula,
GELAP,
sangat malap,
tidak bercahaya.

Aku mendengus,
memikir dan merenung,
hikmah di sebalik keindahan ciptaan Ilahi,
hinggalah...


"Ya Allah, Maha Suci Engkau, yang baik itu dari Engkau, yang lemah itu dari kejahilanku. Aku tidak mampu mengerti kebijaksanaan-Mu, Yang Maha Luas, tapi jika ia baik untukku, sebagai pengajaran dan peringatan untukku, maka lembutkanlah hatiku untuk menerimanya. Sinar mentari itu umpama cahaya Hidayah dari-Mu, untuk para-para pejuang yang menegakkan kembali kegemilangan Islam. Awan hitam itu umpama dosa-dosa kecil, yang dilakukan oleh para du'at (pendakwah). Dan langit hitam di Barat itu umpama kegelapan hati-hati para manusia yang cintakan duniawi. Awan yang hitam telap menutup sinar-Mu tersebar hingga ke ufuk Barat, semuanya disebabkan dosa-dosa yang dilakukan oleh kami, manusia, para du'at. Ampunkan kami ya Allah. Ampunkanlah dosa-dosa kami yang menghalang maqbulnya do'a-do'a kami, moga-moga kami tidak tergolong orang yang rugi, moga-moga kami dapat menyinari kepekatan hitam di Barat sana. Allahu Ghoyatuna. Allahumma"

----------------------------------

Tulisan ringkas dari penulis,
sebagai peringatan untuk diri, para du'at dan para Muslim/Muslimah/Mukmin/Mukminah.

Assalamu'alaikum.

"Always remember ALLAH"

0 yang kongsi idea: